Friuli-Venézia Giúlia, Italien & Salzburg + Kärnten, Østrig

Sommerferie 2011

Endelig sommerferie! Vi havde for engangs skyld sen sommerferie i år, da vi skulle have det til at passe med at Victor skulle ud af børnehaven og starte i skole. Jep - så var det så vidt for den yngste, og vi voksne kan slet ikke forstå, hvor tiden bliver af .
Vi havde siden marts planlagt at dette års sommerferie skulle gå til Ungarn og et gensyn med Camping Napfény ved Balatonsøen. På turen derned ville vi tage et par dage i Salzburg, som vi også længe havde ønsket at komme til igen, da vi ikke havde været i Salzburg siden pigerne var 10 mdr. gamle. Ungarn blev dog undervejs ændret til Italien og det fortrød vi ikke.
Campingvognen var jo iøvrigt også blevet skiftet ud med en camplet . Igen er der ikke altid langt fra tanke til handling i familien Roed og efter flere overvejelser, var vi enige om, at vi brugte campingvognen for lidt, da den stort set kun blev trukket med sydpå om sommeren og at det samtidig var en stor vogn at trække så langt. Camplet havde vi jo haft før og vores "sædvanlige" forhandler NH Camping i Nr. Hostrup blev kontaktet og der skulle ikke mange samtaler til før at en byttehandel var på plads. Så i juni måned blev vi de lykkelige ejer af en Camplet Concorde årgang 2009 og nu skulle der så nye tanker til mht. planlægning af pakning til dette års sommerferie, da vi jo stadig ikke havde mere bagagerumsplads i Zafira'en end vi plejer og nu ingen campingvogn at pakke alt vores habbengut i . Vi glædede os rigtig meget til at komme afsted i camplet og et nyt lille telt til pigerne fik vi også handlet, da stængerne i pop-up-teltet fra sidste år var knækket og det desuden var lige lille nok, når de også skulle have en luftmadras i teltet.

Camping Nord Sam, Salzburg

Torsdag d. 28. juli var der afgang fra matriklen kl. 03.35 - kun en halv time senere end planlagt, men det er vist normal standard hos os .
1. mål var Camping Nord Sam i Salzburg, som vi havde fundet på nettet og læst diverse anmeldelser om. Vi havde ikke bestilt plads, men havde skrevet til dem et par dage i forvejen og spurgt om muligheden for en plads og vi kunne bare komme.
Vi nåede Elb-tunnellen kl. 05.50 og trafikken gled fint i de tidlige morgentimer. Morgenmaden indtog vi kl. 8 på en rasteplads lige nord for Braunschweig. Vejret var skønt, så vi nød at sidde ude og få strækket ben. Med mad i maven var vi klar til at komme videre og ungerne hyggede sig med film, bøger og en lille lur undervejs. Frokostpause kl. 14 på en rasteplads lige syd for Nürnberg, hvor vi spiste de medbragte og hjemmebagte pølsehorn. Stadig skønt vejr og temperaturen viste 25 grader, men mørke skyer begyndte at dukke op, da vi nærmede os München. Der var temmelig meget trafik ved München som vi ramte ved 16-tiden, men heldigvis ingen kø-kørsel - så heldige var de ikke i den modsatte retning - og vi kom let igennem men fik nogle temmelig kraftige regnbyger. Resten af turen til Salzburg var det overskyet og da vi kom frem til Salzburg begyndte det selvfølgelig at regne  - øv men vi vidste jo godt at vejret kunne være ustadigt her.
Vi nåede frem til Camping Nord Sam (www.camping-nord-sam.com) lidt over kl. 18. Vi fandt campingpladsen uden problemer og de havde stadig ledige pladser - dejligt . Vi skulle betale 55 euro pr. nat inkl. 5% rabat med vores internationale campingpas. Campingfatter viste os hen til vores plads, som ikke var specielt stor, men stor nok til at campletten kunne være der. Det regnede stadig, så drengene blev i bilen og med pigernes hjælp fik vi hurtigt læsset tingene af, som lå ovenpå campletten, og fik den slået op uden at alt blev sjaskvådt. Det var rimelig kaotisk inde i campletten, men hovedsagen var at vi havde alle vores ting i tørvejr.

Morgenmad på en rasteplads i Tyskland.

Det holdt op med at regne og alle var ved at være godt sultne. Der var ingen restaurant på campingpladsen, men de henviste os til en restaurant i gåafstand fra pladsen. Vi skulle jo selvfølgelig have schnitzel, nu hvor vi var i Østrig og især Michelle havde hele dagen set frem til at skulle sætte tænderne i sådan en . Det tog ca. 10 min. at gå, men da vi kom derhen var der ingen ledige pladser - restauranten var nu heller ikke særlig stor - men vi bestilte nogle drikkevarer og satte os uden for og servitricen ville så sige til, når næste bord blev ledig. Vi ventede en lille times tid og glæden var stor, da et bord endelig blev ledig. Vi havde studeret menukortet mens vi ventede, så vi var klar - MEN maskinen, de brugte til at lave panering med, var gået i stykker, så vi kunne ikke få schnitzel ! Ikke noget at gøre ved selv om Michelle blev noget skuffet. Vi bestilte pizza og pasta i stedet og maden smagte rigtig fint. Det var et hyggeligt lille sted og vi havde en dejlig aften. Kl. 21 var det retur til campingpladsen - godt mætte og trætte alle sammen. Der blev børstet tænder efter vi havde gravet os frem til tandbørsterne i camplettens kaos kun med lys fra en lommelygte, da vi havde glemt vores lampe derhjemme . Jens havde ellers gjort den klar med ledning, pære mv. - men sådan kan det jo gå. Derefter var det godnat til alle 6 efter en lang dag i bilen, som ungerne havde klaret superflot. Da der ikke var plads til at slå pigernes telt op på parcellen, sov pigerne og drengene i hver deres kabine og Jens og jeg sov på luftmadras i camplettens telt. Det gik fint og vi regnede også kun med 2-3 overnatninger her i Salzburg, inden vi skulle videre mod Ungarn.
Vi venter på at få et ledig bord til en gang aftensmad :o)

Fredag d. 29. juli

Vækkeuret var sat til kl. 8.00 men vi voksne vågnede ca kl. 7.15 ved lyden af regn på camplettens tag. Vi havde alle fået en god nats søvn og det var en stille og rolig morgen, hvor vi fik morgenmad ved 9-tiden og vejret efterhånden blev rigtig fint. Ungerne havde fået lov til at vælge om dagen idag skulle stå på sightseeing i Salzburg eller en tur ud til en nærliggende saltmine, som vi havde læst også skulle været interessant for børn.
Ungerne valgte saltminen, så kl. 10.50 var det afgang mod byen Bad Dürnberg, som lå ca. 30 min. kørsel fra campingpladsen. Sally (vores gps) ledte os på en lidt alternativ rute, så vi fik oplevet lidt bjergkørsel undervejs, men vi kom da frem til rette sted: Salzwerk Hallein (www.salzwelten.at).
Indgangen kostede os 62 euro - hurra for Østrig som har familiebilleter ved rigtig mange seværdigheder, så det bliver knap så dyrt for os som storfamilie at komme ind og opleve nogle ting. Det kunne Danmark godt lære lidt af, hvor der ingen rabat er at hente. Turen i saltminen var med guide på hold á ca. 20-25 personer og vores tur startede ca. kl. 11.50. Vi blev ledt ned af nogle trapper og kom til et stort område, hvor vi fik udleveret "mine-dragter", som var bomuldsbukser og en bomuldsjakke vi skulle have uden på vores tøj. Derefter var det ud og følge efter vores guide Sofia. Vi blev kørt ind i bjerget på et lille minetog og befandt os nu 600 m inde i bjerget og 120 m under jorden. Den guidede tur i saltminen var ca. 1 km lang og varede ca. 70 min. Undervejs prøvede vi 2 rutschebaner af træ - det var sjovt , vi fik sejlet på en underjordisk sø og vores guide + diverse kortfilm undervejs fortalte om, hvordan saltet blev udvundet + historien om Salzburgs hersker Ærkebiskop Wolf Dietrich von Reitenau (1559-1617), som tjente mange penge på saltet " Det hvide guld".
Saltminen blev ikke brugt til andet end turister idag og er en af de største i Europa. Vi krydsede også grænsen til Tyskland under jorden, da minen gik et stykke ind i Bayern. Alt i alt en rigtig god oplevelse, som absolut var noget for ungerne.

Vi venter på, at det bliver vores tur til at komme ned i saltminen.

Så er vi klædt på til at komme ned i minen :o)

Her krydser vi grænsen til Tyskland under jorden.

Én af de to rutschebaner vi fik afprøvet på turen.

Båden vi sejlede med på den underjordiske sø.

Vi kørte retur mod Salzburg kl. 13.45 og havde et kort stop i en Liedl efter noget brød og staniol - men desværre fandt vi ingen lampe. Vi spiste frokost hjemme ved campletten, hvorefter Jens løb en tur og Michelle + Alexander vaskede op. Det var solskin med nogle enkelte dryp, og vi gik en tur op til poolen, da pigerne og Victor gerne ville bade. Jens kom kort tid efter og vi var ved poolen en halv times tid, da det begyndte at regne. Jens, pigerne og Victor gik i bad, mens Alexander og jeg fik ryddet lidt op i campletten. Derefter stod den på is i campingpladsens lille cafeteria, som kun serverer morgenmand, is og diverse drikkevarer. En decideret butik findes ikke på pladsen, men der er et lille udvalg af konserves, drikkevarer og andre husholdningsting i receptionen. Aftensmaden var kyllingespareribs med pasta og grøntsager til og vi fik spillet fisk med ungerne inden sengetid og inden det blev for mørkt til at vi ikke kunne se noget - Vi manglede jo stadig den famøse lampe, som vi kom til at undvære på resten af turen .
Alexander hyggede på land, da han syntes det var for koldt til at hoppe i vandet.

Michelle, Natascha og Victor i campingpladsens pool.

Så bliver der lavet mad - forholdsvis i tørvejr under parasollen :o)

Vores parcel på Camping Nord Sam

Lørdag d. 30. juli

Vi blev vækket ved 5-tiden af vores nærliggende finske naboer, som var kommet hjem fra en bytur og absolut skulle sidden uden for og snakke - øv ! - men ungerne sov heldigvis fra det, og vi faldt da også i søvn igen.
Vi vågnede op til en overskyet dag, hvor planen var, at vi ville ind til Salzburg. Morgenmaden blev spist, og vi fik købt busbilletter i receptionen. En 24-timers billet kostede 3,20 euro pr. voksen og 1,60 euro pr. barn - billigt!!. Victor var desuden gratis, da han endnu ikke var fyldt 6 år.  Busstoppestedet lå 2 min. gang fra campingpladsen og kl. 10.38 kom vi med den første bus, som kørte os ind til hovedbanegården, hvor vi steg på en anden bus ind til centrum. Vi havde i receptionen fået udleveret en seddel med busnumre og tider - enda på dansk - så det var supernemt at finde ud af.
Vi stod af ved Rådhuset, og gik i retning mod borgen Hohensalzburg, som vi ville op og se. Vi kom igennem gågaden med de smalle, hyggelige gader og skulle selvfølgelig ind i julebutikken, hvor vi købte 2 ting til juletræet. Kom også forbi Hotel Altstadt, som vi boede på for 9 år siden. Det var desværre begyndt at regne, så det var på med regnjakkerne. Vi gik hen forbi det store springvand på Residenzplatz, hvor alle hestevognene også holdte, men dyrt er det jo at få sådan en tur, så vi gik pænt forbi. Gåturen fortsatte hen forbi domkirken med et kort stop ved en lille kiosk for at købe Mozart-kugler, som jo skulle smages, nu hvor vi var i Salzburg. De faldt i hvert fald i ungernes smag . Videre hen til stien som førte op til Hohensalzburg, og det var en tur, som fik strammet ballerne op, da det gik stejlt opad hele vejen.

Victor og Alexander på gågaden i Salzburg.

Julebutikken som har ALT til juletræet :o)

Det flotte gamle Hotel Altstadt, som vi boede på for 9 år siden, da pigerne bare var 10 mdr. gamle

Ungerne foran springvandet på Residenzplatz

Vi skulle betale entre, da vi nåede op, men som i saltminen, havde de også familiepriser her, så vi måtte slippe med 16,90 euro for os alle. Vi var rundt og se en masse på borgen, bl.a. et lille dukkemuseum og ungerne klarede det superflot. Vejret var uheldigvis ikke med os, så det passede fint, at vi kunne gå inden for på borgen. Vi spiste vores medbragte sandwiches udenfor, da det var opholdsvejr og nød den fantastiske udsigt ud over Salzburg by. Efter nogle timer på Hohensalzburg gik vi ned i centrum igen og fik en kop varm kakao på en café med udsigt til Residenzplatz. Derefter tog vi en tur igennem gågåden, hvor der var rimelig stoppet med mennesker. Drengene fik købt en bamse hver og vi fandt også en Salzburg-magnet til køleskabet. Alles ben var efterhånden godt trætte, så vi fandt bussen mod banegården igen. Ret kort tid efter kunne vi derefter stige på bussen mod campingpladsen. Vi stod af lidt før for at handle i den nærliggende Spar og gik derefter det sidste stykke hjem.
Retur på campingpladsen satte vi os ind i det lille cafeteria og købte 1 times internet for at få checket vejrudsigten i Ungarn. Der var lidt "uenighed" på de forskellige sites for vejrudsigter, da nogle viste at det blev fint vejr og andre viste ustadigt vejr, som det vi havde i Salzburg, hvilket vi efterhånden gerne ville væk fra. Sol stod øverst på ønskelisten og en hurtig familieafstemning endte med fuldt flertal for at droppe Ungarn og køre videre til Italien i stedet for . Jens og jeg blev ret hurtige enige om Norditalien, da vi ikke ville køre for langt, men området omkring Lidoen var vi ikke interessede i, da vi havde dårlig erfaring med en frygtelig masse myg i det område, så vi bestemte os for retningen mod Trieste, som var et område, vi ikke havde været i før.
Vi fandt nogle campingpladser på nettet, som vi skrev til og forespurgte på ledig plads. Efter nogle timer gik vi retur til campletten og fik lavet aftensmad, som idag blev til pasta med kødsauce. Vi fik spist ude i tørvejr, men alt var efterhånden vådt og klamt - det var bl.a rigtig svært at få tørret håndklæder med det vejr vi havde. Ungerne hyggede sig med nogle engelske og schweiziske børn, mens vi voksne klarede opvaksen. Vi blev enige om at forlade Salzburg en dag før beregnet og sætte kursen mod Italien næste dag.
Så er vi næsten fremme ved indgangen til Hohensalzburg

På dukkemuseum inde på Hohensalzburg.

Victor ved en af de gamle kanoner på borgen.

Foran Mozart :o)

Camping Nord-Sam havde været rigtig fin at bo på og havde en fin beliggenhed for en storbyplads - især med den nære offentlige transport ind til Salzburg. Den bar præg af at være en transitplads, men det kunne man jo næsten sige sig selv. Første gang vi har oplevet så mange forskellige nationaliteter, men Salzburg er jo en smuk by, som tiltrækker mennesker fra alle lande. Parcellerne var ikke specielt store, toilet- og badeforhold var dog fine - ikke det nyeste, men det fungerede og varmt vand var inkl. i prisen. Pladsen solgte også morgenbrød.
Vi var alle trætte efter en lang dag og kl. 23 blev der også ro hos vores finske naboer, som tog i byen, men de vækkede os så til gengæld senere på natten. Første gang kl. 03.30 da de første 2 kom hjem, og da de var gået til ro, kom den sidste hjem med en taxa. Han havde åbenbart ingen penge og hamrede løs på autocamperen for at vække sine venner. Taxachaufføren var skide sur og dyttede helt vildt - det var så ulempen ved campingpladsen, for den havde ingen bom, så alle kunne køre ind på alle tidspunkter af døgnet. Det lykkedes ikke at vække de 2 andre som sov rusen ud i autocamperen, så taxachaufføren beholdte finnens telefon som betaling indtil næste dag - ja vi fik det hele med   - og da han endelig faldt i søvn i teltet uden for autocamperen, så snorkede han helt vildt! Skod nat

Indkørslen til Camping Nord-Sam

Hovedbygningen med reception og det lille caféområde. Garagen var ombygget til opvaskeområde og her stod også en vaskemaskine og tørretumbler. Indgang til toilet og badeforhold var døren til venstre for "garagen"

Søndag d. 31. juli

Vækkeuret var sat til kl. 7.00 men efter nattens uroligheder, blev den 8.00 inden vi stod op. Ungerne var heldigvis sovet fra det hele. Vi fik hentet morgenbrød, kom alle i tøj, fik morgenmad og begyndte at pakke alt vores habengut sammen. Vi var iøvrigt stået op til en dag med strålende solskin - typisk .
Vi fik afregnet og kl. 10 var vi klar til afgang. Det tog ikke mange sekunder at finde motorvejen, men Jens kom til at holde forkert og vi var derfor lige et smut over grænsen til Tyskland og tilbage igen - nu med retning mod Villach . Efter en times kørsel havde vi en hurtig tankepause - tænk sig, at det kun var 2. gang vi havde tanket på denne tur - plejer at være noget mere med campingvognen bagpå. Ved 13-tiden holdte vi ind på en rasteplads lige før grænsen til Italien og fik noget frokost af medbragt brød og pålæg.
Frokost på en rasteplads lige før grænsen til Italien.

Vi havde glemt hvor bjergrigt dette område af Italien egentlig var, da det var længe siden vi sidst har været over grænsen her via Villach. De sidste par år var gået via Brenner, men denne side af Italien var jo også fantastisk smuk at køre i. Undervejs blev mailen checket på telefonen og vi fik svar fra 2 campingpladser, at de havde plads, og at vi bare kunne komme.
Vi havde dog udset os Camping Punta Spin som 1. valg og Sally var kodet ind til denne plads, trods at det var en plads, som vi ikke hørte fra. Ved 16-tiden nærmede vi os Grado, hvor campingpladsen lå, men Sally var lidt misvisende, og vi havde problemer med at finde pladsen. Efter en del køren frem og tilbage i Grado, besluttede vi os for at køre videre mod vores 2. valg og ret kort tid efter dukkede Camping Punta Spin, så alligevel op. Den lå uden for byen, hvilket vores Sally ikke ligefrem havde indikeret. Jens og jeg var inde for at spørge på ledige pladser, men de havde kun 3 tilbage, hvor vi kunne være i en uge. Receptionisten tilbød at vi kunne se pladserne, hvilket vi selvfølgelig takkede ja til. Ungerne blev i bilen og vi hoppede på en golfvogn med receptionisten som chauffør.  Vi blev dog noget skuffede over førstehåndsindtrykket af pladsen. Det hele virkede meget kompakt og parcellerne, som vi fik vist var i hvert fald for små. Vi takkede for rundvisningen, men takkede nej tak til et ophold. Ungerne så lidt skuffede ud, da vi kom retur til bilen og meddelte, at vi blev nødt til at køre videre, men de tog det i stiv arm og indstillede sig hurtigt på, at vi skulle tilbringe lidt mere tid i bilen.
Så er vi kommet til skønne Italien

Næste mål blev derfor Camping Mare Pineta ved Sistiana (http://www.baiaholiday.com/en/mare_pineta/), som også havde svaret på vores forespørgsel om ledige pladser. Vi kørte ca. 1/2-times tid og igen var Sally lidt misvisende, så vi kørte lidt på fornemmelsen og pludselig dukkede campingpladsen op på vores højre hånd.
Jens og jeg var igen inde og spørge på en ledig plads, og det havde de stadigvæk. Vi spurgte receptionisten om vi måtte gå ind og se pladserne inden vi bestemte os, men der havde vi lidt sproglige misforståelser for hun begyndte at checke os ind og spurgte efter pas mv. Vi satsede og sagde ok - hvilket vi ikke fortrød .
Vi blev anvist et stort område, hvor vi bare selv kunne finde en plads og give receptionen besked om, hvilket nr. vi havde valgt. Det var meget varmt og ungerne var lykkelige for at vi kunne blive. Efter lidt køren rundt og trasken frem og tilbage, fandt vi en plads, hvor vi lige kunne skimte bugten og havet mellem træer og de campingvogne, som lå på pladserne med direkte udsigt.
Der var masser af ledige pladser, og vi tillod os at parkere bilen på naboparcellen, som var tom, hvilket rigtig mange andre også gjorde.
Ungerne fik lov til at udforske campingpladsen, mens vi satte campletten op. Klokken var efterhånden blevet mange, så vi kunne ikke nå en tur i poolen, men fik lavet aftensmad, som blev "biksemad" på Cadac-grillen: 2 frostblandinger med oksekød og grøntsager + en pose pommes frites, som vi havde handlet i Salzburg.
Skønt, skønt at kunne sidde ude og nyde solen. Pigernes telt blev også slået op, og det kunne fint være lige uden for campletten. Kl. 21 kunne vi høre, at minidisco gik igang (ja det er vist standard på alle italienske campingpladser efterhånden), og vi gik ned for at kigge. Nogle af sangene havde vi i hvert fald hørt før . Bagefter var der underholdning med animationsteamet, som vi så lidt af, inden vi gik tilbage til campletten og kravlede under dynerne.
Vores parcel på Camping Mare Pineta.

I ståhøjde havde vi denne udsigt mellem træer og over foranliggende campingvogne :o).

Mandag d. 1. august

Vi havde en stille og rolig morgen. Jeg var vågnet ved 2-tiden ved lyden af regn mod camplettens tag  og var ude og få håndklæder + stole ind i teltet, Da vi stod op ved 8-tiden regnede det ikke, men det var overskyet. Vi fik hentet morgenbrød i den lille Spar købmand på campingpladsen, fik spist og pigerne blev derefter gjort klar til at gå ned til poolen og få et par liggestole. Poolen åbnede kl. 10.00 og selv om det var overskyet, var det stadig varmt, så alle var enige om en tur til poolen. 20 min. senere var vi alle samlet ved poolen og solen brød langsomt igennem skyerne. Det var et rigtig fint poolområde, men badehætterne kunne vi jo ikke slippe udenom, så dem måtte vi købe til 2,5 euro pr. stk. ved købmanden. Vi havde ikke vores egne med, for vi skulle jo egentlig ikke ha været til Italien .
Der var én stor pool og en lille børnepool. Der udover var der en solterasse med en lille pool, som lå i et højere plan lige ovenfor børnepoolen. Her kunne man leje en parasol for 5 euro og ellers var der ingen parasoller ved den store pool, hvilket vi syntes manglede. Vi syntes måske nok at parasolller burde være gratis, overnatningsprisen taget i betragtning. Vi skulle give 69 euro pr. nat, så det var en af de dyrere pladser vi har været på.
Hele poolområdet var hegnet ind og blev lukket helt af hver aften, så man ikke kunne komme ind.
Vi havde nogle dejlige timer og legepladsen lå lige i nærheden af poolen, så der løb ungerne også hen for at lege engang imellem. Kl. 14 satte vi os op til restauranten for at få lidt skygge og en øl og slushice. Sorte skyer trak ind over området, og pludselig gav det nogle ordentlige tordenskrald. Kort efter stod det ned i stænger, og så blev poolen ellers rømmet på meget kort tid. Det var hurtig gang tilbage til campletten, og vi gik på skift i bad og blev enige om at finde et supermarked og få handlet, da vejret ikke var til andet alligevel. Efter lidt køren rundt fandt vi det lokale supermarked Conad i Sistiana. Vi fik provianteret og kørte retur til campingpladsen. Det var blevet tørvejr igen og vi blev enige om at hente pizza i restauranten til aftensmad. Vi gav 29 euro for 4 pizzaer, og der var rigeligt til os alle. Den stod på afslapning med læsning efter aftensmaden og ungerne rendte på legepladsen. Vi boede et stykke fra pool og restaurant, så musik og underholdning om aftenen syntes knap så højt. Der var dog altid ro kl. 24.00
Poolen på Camping Mare Pineta. Restauranten ligger til venstre for enden af poolen.

Tirsdag d. 2. august

Vi vågnede til en dejlig solskinsdag. Supermarkedet åbnede kl. 8.00, og da jeg ankom kl. 8.10 for at købe morgenbrød, var der kø helt ud på gaden, men i Italien har vi jo masser af tid . Pigerne blev igen sendt afsted til poolen lidt i kl. 10, så vi igen kunne få nogle liggestole, som der var meget stor rift om. Det blev en ren afslapningsdag ved poolen, hvor der blev badet og leget indtil kl. ca. 15, hvor vi følte, at vi var blevet brændt godt af. Tilbage ved campletten hyggede vi med lidt frugt, brød, pålæg, ost mv. Vi måtte have parasollen op, da vi her om eftermiddagen ikke havde skygge på vores plads. Senere spillede vi en gang 30 hvor Alexander fik mig jordet rimelig hurtigt, men det var nok hævn fra sidste gang vi spillede, hvor jeg slog ham ud efter 2 omgange . Dejligt at skyggen efterhånden sneg sig ind på vores plads sidst på eftermiddagen. Til aftensmad lavede vi pasta med bacon og tomatsauce i wokken på Cadac-grillen. Ungerne så en Harry Potter-film, mens Jens og jeg nød stilheden uden for sammen med en bog og et glas rødvin, inden vi alle kravlede til køjs.
Poolen med solterassen i baggrunden

Hygge ved poolen. I baggrunden ses bygningen med fitnessrum og toiletter. Ved siden af denne lå en fodboldbane med legepladsen bagved.

Drengene hygger.....

... og pigerne fjoller :o)

Onsdag d. 3. august

Vi vågnede til endnu en strålende solskinsdag - skønt at være i Italien  - og idag skulle stranden så afprøves. Campingpladsen havde et lille biltog, som stort set hver time kørte frem og tilbage mellem stranden og campingpladsen. Vi var blevet enige om at tage toget kl. 11, så vi fik stille og roligt spist morgenmad og pakket til strandturen. Kl. 10.45 sad vi klar i toget, som hurtigt blev fyldt op, og kl. 11.00 rullede vi afsted. Dejligt med denne gratis service, da der var et godt stykke ned til stranden, da campingpladsen lå oppe på en klippe.
Biltoget holdte nede ved lystbådehavnen - som faktisk havde en pæn stor størrelse - og derfra skulle vi gå nogle få hundrede meter hen til stranden. Der lå også en restaurant ved stranden, og det var selvfølgelig muligt at leje liggestole og parasol til den nette sum af 16 euro for 1 parasol og 2 liggestole. Vi havde selv parasol med, så vi valgte at ligge, hvor vi selv havde mulighed for at slå den op. Det var dog ren stenstrand, så vi måtte ligge parasollen ned, da vi ikke havde samme smarte redskaber som de lokale italienere til at banke den ned i stenene med. Det gik nu også fint, da der ingen vind var. Det var hårdt at ligge på stenene, men med et vattæppe og vores håndklæder, så gik det. Vandet var skønt at bade i, men blev ret hurtigt dybt, så drengene havde badevinger på hele tiden, mens de var i vandet. Michelle fandt søpindsvin, mens hun dykkede, men heldigvis på dybt vand, hvor vi ikke kunne bunde, så der var ingen fare for at vi kom til at træde på dem.
Der var nogle store sten, som ungerne kunne springe i vandet fra, og dem fik Victor selvfølgelig også afprøvet. Alexander havde en succes med at svømme uden badevinger mellem Jens og jeg, så det skal vi bare have øvet noget mere, så han bliver mere sikker på sig selv. Det var meget varmt, så godt vi havde noget skygge under parasollen. Drengene hyggede sig også med at bygge stenborge, og der var jo rigeligt med sten at tage af.

Så sidder vi klar i biltoget og venter på afgang til stranden.

Campingpladsens biltog

Der var en fantastisk udsigt til klippen hvor campingpladsen lå og klippen med den nærliggende borg/slot Castello Duino, som vi dog ikke fik set nærmere på denne gang. Her fra stranden kunne vi rigtig få en fornemmelse af, hvor højt campingpladsen egentlig lå. Da toget holdte middagspause, kunne vi først komme med retur kl. 15.10, så vi havde 4 timer på stranden, hvilket var rigeligt til os. Kunne godt mærke på ungerne, at de ikke var så vant til at komme til stranden, og at vi var mere "låst" her end ved poolen på campingpladsen, hvor de også kunne rende på legepladsen, hvis de havde lyst. Igen syntes vi dog også det var dejligt at opleve andet end poolområdet. Der var et lille toilethus i nærheden af, hvor vi lå og en snackvogn, hvor vi fik købt is til ungerne og en dejlig kold øl til de voksne.
Kl. 14.45 fik vi pakket vores ting sammen og gik retur til stoppestedet, hvor vi skulle med biltoget igen. Biltoget kom som planlagt og så gik det retur til campingpladsen igen, hvor vi gik direkte til poolen, da vi landede. Her blev vi de næste par timer, inden vi gik  retur til campletten igen. Aftensmaden idag blev koteletter med kartofler. Kartoflerne blev ikke helt efter Jens' plan, men det smagte dejligt og især Michelle nød at få kartofler. Vi fik dressing som sauce + peberfrugt, majs og tomater til. Ungerne ville gerne til minidisco, så ved 21-tiden var det afgang til restauranten, og efterfølgende så vi noget af animationsholdets underholdning, inden vi kl. 22.30 luntede hjem i seng.
Stranden med klippen i baggrunden, hvor Camping Mare Pineta ligger på toppen.

Drengene slapper af på stranden

Pigerne hygger med at hoppe i vandet.

Camping Mare Pineta var faktisk en rigtig fin plads. Toilet og badeforhold, i den bygning vi boede tættest ved, var lidt gamle men ok. Et minus på drengens toiletter var, at der kun var 1 normalt toilet og 3 pedallokummer - hos pigerne var det lige omvendt - og vores drenge er ikke så meget for de "alternative" toiletter, men der lå dog en nyere bygning lidt længere fra os med fine forhold. Man skulle også selv huske toiletpapiret, men det havde vi prøvet før på andre italienske campingpladser. Spar-købmanden havde et pænt stort udvalg af madvarer og det friske morgenbrød var i hvert fald i høj kurs på pladsen. Campingpladsen var en rimelig stor plads, med parceller i variende størrelse og nogle med den mest fantastiske udsigt ud over bugten. Der var også rigtig mange nationaliteter på denne plads - på vores vej havde vi engelske, hollandske, tyske, spanske, franske og russiske naber. Det er første gang vi har mødt russere på en campingplads , men hvor er det fedt at opleve så mange nationaliteter og se nogle af vores forskelligheder og samtidig er vi der alle af samme årsag: Hygge med familien og nyde campinglivets glæder.
Indkørslen med receptionen til Camping Mare Pineta

Legepladsen på Camping Mare Pineta

Spar-købmanden

Bygningen med toilet og bad nærmest vores plads

Vores vej - hvor vi lå inde til venstre

Torsdag d. 4. august

Endnu en solskinsdag at stå op til  - morgenbrød blev hentet og Jens fik løbet en tur. Pigerne gik i forvejen til poolen kl. 10 og ca. en halv time senere landede resten af familien Roed også ved poolen. Endnu en meget varm dag og ungerne nød at bade. Selv Alexander, som ikke er den store vandhund, var lidt længere tid i vandet. Det var nu også dejligt nemt med vores efterhånden store unger . Dagen gik med at bade og igen var det rigtig fint med legepladsen lige i nærheden af poolen, så ungerne indimellem kunne rende derhen og lege. Ved 13.30-tiden satte vi os op i baren for at få en is og en øl. Vi havde også købt 2 timers internet for at checke vejrudsigt og finde en campingplads i Østrig, da vi havde planer om at køre videre næste dag, såfremt vejret så nogenlunde ud. Vi fik også checket mails og ved 15-tiden satte vi os ned til poolen igen. Natascha og jeg gik ud for at hæve penge og den nærmeste automat lå ca. 500 meter fra campingpladsen - vi havde en hyggelig lille tur, men det var varmt! Ca. kl. 16.30 forlod vi poolen, da vi ville op til en anden lille café/snack-bar, som lå i den anden ende af campingpladsen - vi havde nemlig fået 2 velkomst-drink-billetter ved check-in, som kun kunne indløses der. Der var en fabelagtig udsigt fra denne café/snack-bar og stien "Rilke Weg" gik lige forbi, som førte hen til borgen/slottet Duino. En temmelig kuperet sti, som Jens havde løbet på for  nogle dage siden. Vi fik en dejlig læskende alkoholfri drink og ungerne fik en is mens vi nød udsigten. Derefter var det retur til campletten igen. Det tordnede i det fjerne og begyndte at blæse op.
Aftensmaden var igen pasta med bacon og tomatsauce, hvilket ikke ligefrem er Michelles hofret, så hende og jeg var nede og hente en enkelt pizza i restauranten, som hun skulle dele med Alexander. Jens og jeg sørgede for opvasken idag, men ellers har ungerne været gode til at hjælpe - dog mest pigerne . Inden sengetid så ungerne en Harry Potter-film igen og vi voksne måtte også trække inden for, da det blev mørkt og begyndte at regne. Vi var blevet enige om at køre til Kärnten næste dag, men kunne jo ikke rigtig pakke noget og desuden havde vi jo heller ingen lys .

Fantastisk udsigt fra den lille café/snack-bar

Caféen/snack-baren hvor det også var muligt at købe forskellige retter mad.

Victor og mere af den fantastiske udsigt med Slovenien lige om hjørnet.

Fredag d. 5. august

Vi havde sat vækkeuret til kl. 7.00 men lod ungerne sove videre, så vi fik nydt en kop morgenkaffe og gik så småt igang med at pakke. Fik liv i ungerne ved 8-tiden og pigerne blev sendt ned for at købe morgenbrød. Morgenmaden blev spist og ved 10-tiden gik Jens og jeg op til receptionen og fik afregnet. Det havde heldigvis ikke regnet hele natten og da det var en varm og solrig morgen, var vi heldige med at vores ting var tørre. Kl. 10.45 var vi klar til afgang og sagde farvel til nogle solfulde dage i Italien og et område som kunne være interessant at se nærmere på en anden gang, da vi stort set kun havde opholdt på campingpladsens område. Vi skulle kun køre ca 200 km og Sally var kodet ind til Seecamping Berghof, som var udset som mål og som var en campingplads, vi før havde snakket om at skulle prøve. Vi havde en lille smule køkørsel i den ene tunnel nær grænsen til Østrig, men vi holdte ikke stille på noget tidspunkt, så det var dejligt .
Lidt over kl. 13.00 landede vi på Seecamping Berghof (www.seecamping-berghof.at) som lå ved Ossiacher See i Kärnten, og de havde plads . Vi fik anvist nogle ledige pladser på deres pladskort, og så måtte vi bare gå ind og udvælge hvilken plads, vi gerne ville have. Vi fik ungerne ud af bilen og tog ungerne med ind for at vælge. Vi havde udset os en af pladserne som receptionisten havde indtegnet på kortet, da det så ud som om den vendte ud mod søen, så den gik vi først efter. Parcellen lå højt og trods store træer, havde vi kig til søen, og det var en fin stor plads - det var en parcel med tillæg, men tillægget var kun 2.5 euro så det var til at overse. Vi gik tilbage til receptionen og meldte os ind på plads H28 uden at have set på de andre parceller. Prisen blev 61,2 euro pr. nat.
Restauranten lå lige over for receptionen, og vi havde lovet ungerne - især Michelle - at vi skulle spise ude og have wienerschnitzel, som vi jo var blevet snydt for i Salzburg, så vi var lige et smut inde i restauranten for at høre om wienerschnitzel var på menukortet og det var det selvfølgelig .
Jens hentede bil og camplet, mens vi andre gik op til vores plads, og så var det alle mand igang med at stille camplet og telt op. Drengene hjalp Jens med at slå pløkker i campletten, og jeg hjalp pigerne med deres telt. Det var meget varmt og hold op hvor var her bare fantastisk smukt! Bjerge i alle retninger og kig ned til søen, så kunne det ikke blive meget bedre .

Vores plads på Seecamping Berghof

Vores plads med kig til søen :o)

Pigerne og jeg gik ned for at købe noget brød og pålæg hos Spar-købmanden på campingpladsen. Rigtig fin butik med et meget stort udvalg og her kunne man også købe frisk morgenbrød. Da vi havde spist frokost blev håndklæder mv hurtigt pakket og så var det afgang til vandet. Vi gik ned til den lille strand som lå til højre når man kiggede ud over søen fra vores plads, og der lå nogle oppustelige klatrevægge ude i søen, som både Victor og pigerne med det samme ville ud til. Alexander smed sig under parasollen med sin jumbobog - han var blevet helt grebet af at kunne læse selv . Skøn, skøn sø at bade i! Jens svømmede med ud til klatrevæggen, da ungerne havde lidt problemer med at komme op til toppen, hvorfra man kunne rutsche ned og det hyggede de sig meget med.
Der lå en legeplads lige ved søen, som ungerne også benyttede sig af. Der var sand, hvor man gik i vandet, men ellers lå man på græs. Der var svaner på søen og Victor var meget fascineret af den svane, som svømmede rundt og kom tæt hen hvor vi lå, men den begyndte at hvæse ad ham, da han gik helt hen til den. Victor rendte selv op til campletten efter noget brød og så blev han ellers gode venner med svanen, da han kom retur med noget spiseligt til den .
Natascha, Michelle og Victor på badebroen - klar til at hoppe i søen :o)

4 x Roed'er på den oppustelige klatrevæg i søen.

Den ene strand på Seecamping Berghof.

Alexander hygger i skyggen med sin jumbobog.

Victor med sin nye "ven" svanen

Vi lå kun ved vandet i ca. 1,5 time, inden vi gik retur til campletten - vi ville nemlig ikke for sent ned og spise på restauranten. Her sidst på eftermiddagen havde vi fået noget skygge på vores plads, hvilket vi ellers ikke havde ret meget af. Vi boede et pænt stykke fra toilet- og badefaciliteter, men det gav jo bare noget ekstra motion . Seecamping Berghof havde nogle rigtig fine sanitetsbygninger med masser af plads i brusekabinerne. Det er altid ren luksus at komme til Østrig, når man lige har været i Italien, da der er stor forskel på de to landes standardfaciliteter.
Vi fik klædt om og kl. 18.00 gik vi ned til restauranten og var heldige med at få et bord udenfor. Vi fik bestilt 1xlasagne til Victor og wienerschnitzel til resten af banden. Trods børneportioner ville ungerne have voksenportion, så det blev der bestilt og der blev spist op på alles tallerkner! Sådan! Ren fornøjelse at have ungerne med ude at spise, når de har sådan en appetit.
Mens vi ventede på dessert, dukkede en masse østrigere op i nationaldragter fulgt af hornmusik og så blev mor Bettina her samt en del andre gæster ufrivilligt trukket med ud til en svingom . Hold da op men det gik nu meget fint. De var rigtig flotte i deres nationaldragter og vi spurgte selvfølgelig servitricen, hvad det hele gik ud på. Hun sagde, at det hed Villacher Kirchtag, som var en tradition i deres område, hvor danserne tog rundt fra sted til sted for at byde folk til fest i Villach. Campingfatter, mutter og deres lille datter deltog også i dansen her på campingpladsen iklædt nationaldragt, og danserne fik skænket et glas vin efterfølgende. Rigtig hyggeligt med ægte østrigsk stemning . Vi havde nogle hyggelige timer, og ungerne rendte på legepladsen mens vi nød resten af vores rødvin. Tilbage ved campletten sad vi ude lidt og nød aftenen inden vi kravlede i seng. Skønt at være i Østrig!
Vi venter på den længe ventede schnitzel :o)

Lørdag d. 6. august

Både Jens og jeg havde sovet lidt uroligt, og jeg vågnede allerede ved 6.30-tiden. Her om morgenen var det lidt træls, at toiletbygningen lå langt væk, men man kan jo ikke få det hele . Det var overskyet, men solen fik hurtigt brændt skyerne væk. Fik hentet morgenbrød og Jens fik løbet en tur. Da bad, morgenmad, løb mv. var overstået, valgte vi at køre ind til Villach, da Natascha stadig manglede at købe en gave til sin veninde Line. Vi fandt en parkeringsplads nær centrum og fandt hurtigt ind til gågaden - der var i hvert fald spærret af for biler pga. Villach Kirchtag. Alle østrigere kom i dirndl og lederhosen, der var telte med alle mulige former for mad og selvfølgelig øl, hvor folk sad bænket op og hyggede sig. Der var musik flere steder - så rigtig fest i gaden . Byen virkede hyggelig, men der var rigtig mange mennesker pga Villacher Kirchtag, så det var med at holde godt fast i ungerne. Der var også tivoli, og ungerne fik en enkelt tur i spøgelsestoget. Natascha fandt en bamse til Line og efter et par timer, tog vi tilbage til campingpladsen. På vej ud af alle festlighederne var der sat yderligere afspæringer op og nu også med sikkerhedsfolk, som krævede entre af dem som ville ind. Da vi gik ud, så vi nogle som vendte om ved afspærringen, og det kunne vi sådan set godt forstå, da der hang et skilt med prisen 9 euro i entre. Heldigt at vi var kommet så tidligt, så vi kunne komme gratis ind i gaden.
På vej tilbage til campingpladsen fik vi handlet i supermarkedet Hofer, som mindede lidt om Aldi.
Kagebod ifm. Villacher Kirchtag

Villach var "klædt på" til fest

Festligt var det - Villacher Kirchtag

Tilbage på pladsen fik vi frokost inden taskerne blev pakket, og vi gik ned til vandet.
Denne gang gik vi ned til stranden, som lå til venstre for vores plads. Her lå en stor trampolin ude i vandet, der var en volleyballbane i vandet, et ishus og mulighed for at komme ud bag ved en speedbåd på en "banan" eller store baderinge. Også muligt at leje kano, kajak og surfboards. Vi lå ved vandet et par timer. Drengene hyggede sig meget med at bygge dæmning i sandet. Det begyndte at blæse en del, så det blev lidt køligt, og vi valgte at gå retur til campletten, hvor ungerne legede og vi nød en kold øl. Pludselig kom Victor hylende løbende hen til os, at han var blevet stukket af en hveps. AV  - århh han var ked af det, men det gør også bare pokkers ondt. Den var kravlet ned i nakken på hans t-shirt og kunne ikke finde ud igen. Løg havde vi ikke, så vi tænkte at hvidløg måske kunne hjælpe (løg er vel løg ), så vi fik et hvidløg skåret over og tapet fast på ryggen af ham med plaster, og med lidt slik på skødet af Jens, fik han det langsomt bedre. Victor gik ned for at finde de andre, som var løbet på legepladsen, men han kom ret hurtigt tilbage med tårerne trillende igen for nu var han faldet på trappen og havde slået sit knæ. Ja én ulykke kommer sjældent alene, men endnu et plaster og et stykke slik hjalp, og så var han klar igen .
Aftensmaden blev fiskepinde til ungerne - som de selv havde valgt - med pasta til og vi voksne fik noget kød a la frikadeller på spyd med kartoffelsalat og salat til. Da maden havde lagt sig, gik vi ned til vandet igen. Pigerne ville frygtelig gerne prøve at svømme ud til trampolinen, så de fik en aftensvømmetur med Jens, mens jeg kiggede på og drengene fodrede svaner og legede på legepladsen ved vandet. Natascha og Michelle elsker bare vand og fik også dykket efter en masse sten, inden vi fik dem op. De havde lovet at tage opvasken, så det skulle de jo også nå . Derefter hyggede ungerne sig med spil på deres nintendoer, og vi nød et glas rødvin i aftenstilheden inden sengetid. Selv om der var mange mennesker på pladsen, så var der stadig ro, men der blev heller ikke spillet højt musik som kotumen er på de italienske pladser.
Victor og Alexander igang med at bygge dæmning ved stranden.

Hygge ved campletten

Drengene sopper mens pigerne aftenbader.

Søndag d. 7. august

Vi vågnede op til solskin, men da Jens hentede morgenbrød, checkede han vejrudsigten, som lovede regn senere på dagen. Jens havde snakket meget om, at vi skulle prøve at leje kano. Alexander virkede ikke vildt begejstret for idéen, da det jo havde noget med vand at gøre, men vi snakkede om det og blev enige om, at det skulle prøves, og så måtte vi jo bare leje 2 stk., da der max kunne sidde 4 pers. i én. Vi fik badetøj, t-shirts og kasketter på alle mand, og så var det afgang. Da vi kom ned til udlejningsstedet, viste det sig, at de kun havde 1 kano, men manden foreslog at én af os voksne + én af pigerne kunne prøve en kajak i stedet for. Michelle meldte sig med det samme, at det ville hun gerne prøve og Jens og jeg behøvede heller ikke diskutere hvem af os to, der skulle have den anden kajak  - det skulle Jens. Prisen var faktisk ok - 5 euro pr. kajak pr. time og 7 euro pr. time for kanoen. Vi betalte for en time, og Jens måtte lige en hurtig tur tilbage til campletten efter sit ur.
I kanoen sad Natascha forrest, drengenen v. siden af hinanden i midten og mig bagerst. Alle unger havde også fået redningsveste på inden afgang. Det var sjovt at prøve og Natascha og jeg fandt hurtigt ud af at koordinere padlingen. Hvis man spørger Alexander, så var det nok ikke den fedeste oplevelse han havde haft, men i starten skulle man også lige vende sig til, at kanoen godt kunne vippe lidt, og efterhånden som tiden gik, slappede han mere af. Jens og Michelle klarede det super godt i deres kajaker - lidt begyndervanskeligheder, men de fandt hurtigt ud af det og tippede heller ikke rundt en eneste gang. Det var god træning for armene, og man fik temmelig ondt i bagdelen, men alt i alt en sjov oplevelse .
Så er "Rødderne" klar til en tur på vandet :o).

Michelle og Jens i kajakerne.

Hyggelig tur på vandet :o).

Med fast grund under fødderne igen, gik vi tilbage til campletten for at få shorts på og gik så ned til receptionen for at leje golfkøller til en gang minigolf, hvilket var én af de ting Alexander gerne ville prøve . Det kostede 2 euro pr. voksen og 1 euro pr. barn og minigolfbanen lå på den anden side af vejen over for campingpladsen. Vi fik et par hyggelige timer og nogle baner var selvfølgelig sværere end andre, men en fin minigolfbane. Jens vandt stort . Derefter fik vi købt lidt mere brød og pålæg i campingpladsens supermarked og gik op til campletten for at spise frokost. Efter maden rendte pigerne ned til søen, og vi andre kom lidt efter, da ungerne havde fået lovning på en is. Vi havde kun lige fået købt isen, da det begyndte at regne, så det var i let løb retur til campletten igen. Jens løb en tur og pigerne og Alexander blev sendt op i bad - dejligt med store børn, som kan klare sådanne ting selv efterhånden . Resten af eftermiddagen hyggede ungerne inde i campletten. Jens og jeg sad ude i regnen under vores parasol og nød en øl - næste år skal vi helt klart have et solsejl eller en pavillion med, så vi alle har mulighed for at sidde ude, selv om det regner. Jens måtte også lave aftensmad Cadac-grillen under parasollen. Vi fik far's special som ungerne døbte retten: Pølser skåret i mindre stykker sammen med diverse rodfrugter og en pose pommes frites. Det hele blandet godt sammen i wokken og godt med krydderi på. Ungerne spiste rigtig godt, så det var en succes. Det regnede stadigvæk....... Da vi havde spist, gik jeg i bad, og da jeg kom ud fra badet, var pigerne og Alexander igang med opvasken - dejligt . Da de kom retur fra opvasken, fik ungerne lov til at se en film, og vi voksne satte os igen under parasollen og nød det sidste glas rødvin. Det var nu hyggeligt, selv om parasollen ikke var helt tæt og vi måtte da også kapitulere til sidst og trække ind i campletten. Kl. 22.30 var det ned og få børstet tænder og så i seng alle mand.
Så står den på minigolf :o)

Jens kokkererer under parasollen i regnvejr :o)

Far's special nydes i tørvejr på gulvet i campletten.

Mandag d. 8. august

Vækkeuret var sat til kl. 6.00, og det var jo bare med at komme op og få pakket sammen, da det var afrejsedag. Det havde også regnet om natten og gjorde det stadig, så alt føltes vådt og klamt. Pigerne blev sendt ned efter morgenbrød kl. 7.30 da butikken åbnede, og da vi havde spist, fik vi det sidste pakket. Pigernes telt var drivvådt både ude og inde, da vi ikke havde fået spændt overteltet nok ud fra underteltet  - alt skulle vist hænges til tørre, når vi kom hjem . Vi fik afregnet og kl. 8.50 var det afgang mod nord igen. Seecamping Berghof er absolut en plads vi gerne vil komme retur til. Fantastisk natur, gode faciliteter, mange aktivitetsmuligheder og dejligt personale.
Kl. 9.15 holdt vi ind på den første tankstation for at tanke og købe en ny motorvejs-vignette. Der var temmelig meget trafik på motorvejen mellem Salzburg og München og det regnede hele vejen gennem Østrig, men mod München fik vi opholdsvejr. Der var også rigtig meget trafik på ringvejen rundt om München, men ingen decideret kø - heldigvis . Efter München holdte vi ind på en rasteplads -som egentlig ikke var særlig hyggelig, men alle skulle tisse og var sultne. Vi havde en halv times pause og fik det medbragte brød og pålæg til frokost.
Alt i alt gik hjemturen fint med både sol og regn - ungerne klarede som sædvanlig turen rigtig flot uden det store vrøvl, dog gik begge vores DVD-afspillere i stykker - de stod lige pludselig af, så det var lidt øv. Ungerne var blevet lovet en tur på McDonalds eller Burger King, når vi skulle have aftensmad og ved kl. 20 fandt vi en McDonalds, hvor vi havde en lille times pause, inden det sidste stykke vej skulle klares. Ca kl. 0.30 landede vi på bopælen efter en dejlig ferie, som blev lidt anderledes end planlagt, men vi havde set nogle nye skønne steder .
Der bliver bl.a. spillet på Nintendo på bagsædet for at få tiden til at gå :o).

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

Fed hjemmeside

...
20.01 | 10:41

Dejlig beretning fra jeres ferie, den har givet os lyst til at besøge Annecy på vejen til Provence i år.

15.03 | 19:26

En dejlig tur og en dejlig rejseberetning. Det må være herligt med så stor en familie, der lader til at trives og være glade for hinanden.