Davos, Schweiz og Annecy, Frankrig

Sommerferie 2012

1 cykel på taget, 4 ovenpå campletten og 1 på camplettens trækstang - sådan! Klar til afgang :)

Sen sommerferie i år igen, så vi havde virkelig ventet med længsel på årets campingtur, som skulle gå til Davos i Schweiz og Annecy i Frankrig og med et stop i Legoland, Tyskland på vej derned. Schweiz kom på tale, da Jens længe havde snakket om, at han gerne ville deltage i Swiss Alpine Marathon og datoen for løbet passede jo så med vores ferie. Løbet havde flere distancer, hvoraf den længste var 78 km Vild! Og vi snakker bjergterræn! Jens valgte 30 km distancen, da han gerne ville prøve kræfterne af i et bjergterræn. Marathon har han gennemført før og skal igen deltage i årets Berlin marathon i september.

Annecy havde vi fået anbefalet af nogle bekendte og da det "kun" lå ca. 450 km fra Davos, var det rimelig oplagt at turen skulle gå dertil. Campingpladsen blev booket i januar og vi blev også anbefalet at tage cykler med, da der var masser af cykelmuligheder. Nu er vi jo så 6 personer i vores familie, så der skulle tænkes kreativt, hvis vi skulle have 6 cykler med {#smileys123.tonqueout}. Missionen lykkedes dog, selv om vi lignede en tysk familie på tur med al vores oppakning. Undervejs på vejene oplevede vi også, at nogle kørte stille forbi os, som om de nu også lige skulle checke at der virkelig var 6 cykler bagpå og 6 personer inde i bilen Smiler

Mandag 23/7 & Tirsdag 24/7

Vi nyder morgenmaden i solen. Vi havde fundet en plads tæt ved sanitetsbygningen, som ses i baggrunden.

Det var egentlig meningen, at vi ville køre ved 3-tiden om morgenen, som vi plejede, men da vi sådan set var færdige med at pakke og få læsset bilen i god tid, besluttede vi os for at køre ved 22-tiden og køre natten igennem. Jens fik et par timers hvile om eftermiddagen og kl. 21.45 havde vi afgang fra matriklen. Efter et par kilometer måtte vi dog lige et smut retur igen, da vi havde glemt de dyre vignetter til Schweiz {#smileys123.tonqueout}. Køreturen forløb uden problemer, vejret var fint og vi landede i Günzburg kl. 8.15. Campingpladsen ved siden af Legoland kendte vi jo fra tidligere, og vi kunne checke ind med det samme, så det var skønt. Plads nr. 508 blev valgt, campletten blev slået op og så kunne vi få morgenmad i det skønneste vejr. Vi voksne var selvfølgelig trætte efter nattens lange køretur, men morgenmad og kaffe hjalp lidt på det, og da vi nu havde en hel dag til rådighed, besluttede vi os for at cykle ind til Günzburg. Legoland skulle nemlig først udforskes næste dag. Der var ca. 6-7 km ind til Günzburg og der var cykelsti hele vejen, så det var en rigtig fin tur. Bortset fra et enkelt styrt fra Victors side, som han heldigvis slap uskadt fra udover en mindre hudafskrabning, så havde vi alletiders cykeltur.

Da vi kom ind til byen, fandt vi et sted at parkere cyklerne og skulle kun gå et par hundrede meter op til centrum, hvor der var marked. Günzburg viste sig at være rigtig hyggelig. Vi fandt en restaurant, hvor ungerne fik en is og de voksne en øl. Pigerne fik lov til at gå ud og kigge lidt på butikker, hvilket selvfølgelig resulterede i, at de hver fandt en bluse, de gerne ville have Vinker. Vi fik handlet lidt brød ved bageren og kirsebær ved grønt-og frugthandleren og da vi havde gået lidt rundt, besluttede vi os for at blive i byen og spise frokost, i stedet for at vente til vi kom retur til campingpladsen. Kl. var også blevet 13, så vi var alle sultne. Der var mange mennesker i byen, som var sultne ligesom os Vinker. Vi fandt en hyggelig restaurant, hvor vi desværre ikke kunne sidde ude, men sad dog ved et stort åbent vinduesparti, så det var rigtig fint. Vi fik en god frokost for 50 € og servitricen var rigtig sød. Derefter var det retur til cyklerne og nu med kurs mod et supermarked efter anvisning fra servitricen. Jens har "sin egen indbyggede GPS", så han fik os hurtigt frem til supermarkedet. Havde det været mig, tør jeg ikke spå om, hvor vi vi var endt henne {#smileys123.tonqueout}. Vi fik handlet de småting vi manglede, og derefter var det retur til campingpladsen. Alle var godt trætte, da vi kom tilbage, men drengene rendte dog et smut på legepladsen, mens vi andre 4 smed os. Det blev til et par timers hvilen, og det var svært at komme igang igen - ikke mindst pga varmen. Vi havde dog skygge på den ene side af campletten, hvor chips og kirsebær blev indtaget som apero. Ren afslapning resten af dagen, og aftensmaden blev først indtaget kl. 19.30. Dagens ret var svinefilet med melonsalat og flute. Der blev sagt godnat i Roed-lejren kl. 21.30

Så er vi kommet ind til Günzburg
Michelle og Natascha i hyggelige Günzburg

Onsdag 25/7

Vækkeuret var sat til kl. 7 og idag stod den på Legoland hele dagen. Først skulle Jens dog lige ud på en løbetur og derefter var det os 3 piger, som tog en 3 km tur. Morgenmaden blev indtaget og derefter i bad, så ca. kl. 10 var vi klar til at indtage Legoland. Vi skulle dog lige et smut forbi receptionen for at få udleveret vores entrebilletter. Det er altså genialt, at man kan fremvise sit danske sæsonkort og dermed få udleveret entrebilletter. Så var vi klar!

Vi havde en skøn dag og fik prøvet rigtig mange forlystelser, selv om det var højsæson og vi stod meget i kø. Der var en del tyske skoleklasser på besøg, som fyldte rimelig meget i hvert fald hvad støjniveau angik. Det var varmt men overskyet det meste af dagen, så det var helt perfekt, at vi ikke skulle gå rundt i en bagende sol hele dagen. Legoland Tyskland lignede sig selv siden vores besøg for 2 år siden. De havde fået en ny Ninjago-forlystelse, som så rimelig vild ud og man skulle også være min. 140 cm. høj, så hverken Alexander eller Victor kunne få en tur og Natascha og Michelle gad ikke selv stå i kø til den, så denne forlystelse blev ikke testet, selv om den ikke findes i Billund.

Hen på eftermiddagen sad vi og fik øl og is, da vi pludselig fik øje på fam. Skau, hvis søn Mads er en af Alexanders gode venner fra klassen. De var på vej hjem fra ferie i Italien og ville overraske deres unger med et besøg i Legoland. Alexander blev noget overrasket over at møde Mads her Cool. De to drenge fik lige en tur sammen i Dragen inden fam. Skau skulle videre rundt og prøve flere forlystelser, inden de senere skulle retur til DK. Sjovt som verden nogen gange er lille Cool. Kl. 18.00 sagde vi farvel og tak til Legoland og gik hjem på pladsen til lidt apero. Aftensmaden var pasta m. kødsauce på cadac-grillen. Kødsaucen var lavet hjemmefra og medbragt i frossen tilstand, så det var nem aftensmad. Pigerne klarede opvasken, og vi havde aftenhygge m. DVD-film, læsning og rødvin. Kl. 22.00 var det godnat for alle Rødder.

Vi står i kø til "Kanoen" som er noget vildere end den vi kender fra Billund :o)
Alexander til kamp mod Darth Vader
Jens og ungerne i Piratskibet. En våd fornøjelse, men de tørrede hurtigt igen i det varme vejr :o)
Victor hos piratfiskene :o)
Vi sluttede dagen af i Tret-o-Mobil som ikke findes i Billund :o)

Torsdag 26/7

Grænseovergangen til Schweiz. Vi havde nok egentlig forventet mere kontrol, men vi kunne køre lige igennem uden at skulle vise pas.

Fru Roed sov lidt uroligt i løbet af natten - vågnede et par gange ved at biler kørte rundt på pladsen? Vågnede kl. 06.50 og vi voksne fik en kop kaffe, mens vi nød morgenstilheden. Derefter stod den på bad, ungerne blev vækket kl. 08.00, vi fik morgenmad og så blev der pakket sammen. Vi fik lukket campletten uden problemer og kl. 09.50 var det afgang og farvel og tak til Legoland for denne gang.

Nu gik kursen mod Henrik og Nicole i Altstätten, Schweiz. Henrik er gammel Vojens-dreng, som vi har kendt igennem mange år og er desuden søn til vores nabo. Da Altstätten nærmest ligger på turen mod Davos, som var vores mål i Schweiz, var det meget oplagt at køre et smut forbi. Vi krydsede grænsen til Østrig kl. 11.30 og fik trukket en korridor-vignette til 2 € i en automat ved grænsen - smart Cool. Vi havde ikke mange km kørsel i Østrig, før vi var i Schweiz og ca. kl. 12.15 landede vi hos Henrik og Nicole, som stod klar med frokost - spaghetti bolognese Smiler stort. Rigtig hyggeligt og så fik vi også set deres nyfødte søn Ian. Ungerne hyggede sig med deres datter Michelle på 1,5 år, som var en rigtig lille krudtugle med masser af charme. Da vi havde spist kørte vi en tur ind til Altstätten by sammen med Henrik for at se og gense byen, da jeg (Bettina) havde boet og arbejdet her i nogle måneder helt tilbage i 1997 sammen med Henriks søster. Altstätten er en rigtig hyggelig by og det var nu meget sjovt at gense den og vise ungerne + Jens den bar, som jeg havde arbejdet i. Vi fik en øl og sodavand sammen med Henrik på en udendørs café - solen stod højt på himlen og vi havde 31 grader. Kl. 16.40 sagde vi farvel til Henrik og fortsatte kursen mod Davos.

Hyggelige Altstätten
Michelle og Natascha i Altstätten
Gamle skæve huse i Altstätten :o)

Camping Rinerlodge

På vej mod Davos.

Vi kom nærmere og nærmere bjergene, og det var en rigtig flot tur det sidste stykke til Davos, som er Europas højest beliggende by. Campingpladsen lå uden for Davos by - ca. 9 km - i Davos-Glaris. Vi fandt campingpladsen "Camping Rinerlodge" uden problemer og ankom ca. kl. 18.30.

Vi havde egentlig bestilt 3 nætter, men havde kort før afrejse besluttet at vi ville køre lørdag, når Jens havde gennemført sit løb. Campingfatter var så venlig at lade os slippe med at betale for 2 nætter. God service Cool. Vi fik udleveret et "Davos-inklusive-card" mod et depositum på 10 CHF pr. kort og med dette kort, kunne vi køre gratis med tog, bus og bjergbane her i området. Perfekt! - og absolut et tilbud man skal tage imod. Vi fandt vores parcel og det viste sig, at vi faktisk havde 2 pladser, men vi måtte lige op i receptionen og checke, da de kun havde nævnt 1 nummer. Den var god nok, og vi havde også brug for 2 pladser, da de ikke var specielt store. Vi fik slået op og kl. 19.30 gik vi op for at spise på campingpladsens restaurant. 5xschnitzel og 1xchicken nuggets blev det til og is selvfølgelig til ungerne også. 135 CHF - det er ikke helt billigt at spise ude i dette fantastiske land {#smileys123.tonqueout}. Efter aftensmaden gik vi en lille tur op til banegården, som lå lige ved siden af campingpladsen for at checke togtider ind til Davos imorgen fredag, hvor Jens skulle hente sit startnummer til løbet. Kl. 21 var det godnat i Roed-lejren.

Link til campingpladsen: http://www.mountainhotels.ch/en/summer/search-hotel/detailview/hotel/campingmobilehome.html

Natascha og Michelle på vores plads. Bygningen lige bag masten til venstre er banegården og bygningen bag ved den, som lå på den anden side af vejen, er bjergbanen Rinerhorn.
Udsigt fra vores parcel på Camping Rinerlodge - nice :D
Klar til aftensmad på campingpladsens restaurant.
Indkørslen til Camping Rinerlodge.
På vej op med bjergbanen

Fredag 27/7

Floden i "baghaven" på campingpladsen.

Vi voksne vågnede med noget af et sæt ca kl. 01.30 af et formodet godstog, som kørte forbi - det larmede helt vildt Blinker!! Det var så ulempen ved at bo lige ved siden af en jernbane, men på den anden side var det også bare enormt praktisk at bo så tæt på, da det var meget nemt at komme ind til Davos uden at skulle tage bilen med derind og bøvle med at finde parkering mv. Jens faldt hurtigt i søvn igen, men jeg lå længe og vendte og drejede mig inden det lykkedes at falde i søvn igen. Vækkeuret var sat til kl. 7, da Jens gerne ville ud og løbe en lille tur. Vi voksne fik en stille kop kaffe inden Jens begav sig ud på løbeturen og jeg gik i bad. Campingpladsen var ganske fin - ikke særlig stor, men pæne bad- og toiletforhold. Der var en lille legeplads og som sagt restauranten vi spiste på aftenen i forvejen. Det var også muligt at leje værelser og her boede i hvert fald flere gæster, som også skulle deltage i Swiss Alpine Maraton. Ellers talte naturen jo virkelig for sig selv! Her var bare smukt! En lille flod havde vi også i baghaven, hvor man hele tiden kunne høre vandets brusen. Ungerne blev vækket ca. kl. 8 og morgenmaden blev indtaget på et bord-bænkesæt ved siden af den kilde, hvor man henter vand.

Morgenmaden nydes i skønne omgivelser.
Natascha ved den udendørs skøjtebane.

Kl. 9.20 var det afgang med toget mod Davos, og turen varede ca. 10 min, hvor vi stod af på Davos Platz. Derefter fulgte vi igen Jens indbyggede GPS/intuition, som fandt hen til Sportzentrum, hvor startskuddet til morgendagens løb ville finde sted. Det var et kæmpe område, og ungerne var vildt begejstrede over at se en udendørs overdækket skøjtebane - sejt Vinker!

Vi stod lidt og kiggede på de piger, som fik skøjteundervisning og gik derefter videre mod Konferenzzentrum, hvor Jens skulle have sit startnummer udleveret. Vi kom igennem en rigtig hyggelig park med legeplads, hvor jeg og ungerne blev, mens Jens gik hen for at få sit startnummer. Ungerne hyggede sig på legepladsen et stykke tid, inden vi fortsatte for at gå Jens i møde. Vi besluttede os for at gå op i byen, men gik ikke ret langt, før vi fandt et supermarked, hvor vi bestemte os for at handle ind til en let frokost, som vi kunne sidde og spise i den hyggelige park. Som sagt så gjort. Victor glemte næsten at spise, da han var travlt optaget af det område på legepladsen, hvor man kunne lege med vand {#smileys123.tonqueout}. Dejligt afslappende at sidde i parken og efter et stykke tid bestemte vi os for at vende næsen hjemad, da vi også gerne ville nå en tur med bjergbanen, som jo lå lige ved siden af campingpladsen.

Vi kom igen forbi Sportzentrum og gik ind for at se, om vi kunne få lov til at få et glimt af Davos ishockey-stadion. En venlig mand låste os ind til arenaen og den var superflot. Den eneste ishockey-arena i Europa, som er bygget af træ. Vi sagde tak for kigget og fortsatte mod banegården. Vi gjorde et stop i en Spar tæt på banegården for at handle til aftensmaden + diverse andre mangler. Vi nåede banegården kl. 12.28 og toget mod Davos-Glaris gik kl. 12.31, som vi lige nåede at komme med Cool. Det var igen en skøn dag med solskin og varmt vejr.

Alexander og Victor i det store tårn på legepladsen i parken.
Alexander og pigerne ved vandområdet på legepladsen - det hyggede de sig meget med.
Vi slapper af i Davos' hyggelige park.
Davos' flotte ishockey-arena
Ungerne skulle lige lægges på is, da vi kom ud af ishockey-arenaen igen :oD

Hjemme på pladsen blev det til en lille slapper, hvor ungerne læste og var på legepladsen, Jens fik kogt noget pasta og jeg kom på nettet, som var gratis, men man kunne kun fange forbindelsen oppe i restauranten. Ca. kl. 14 gik vi over til bjergbanen og det var en stor oplevelse for ungerne at prøve. Vi havde en rigtig fin tur op til Rhinerhorn, som ligger 2.054 m.o.h. Oppe på toppen var der en restaurant og masser af legemuligheder for ungerne. Ungerne fik is og de voksne en kold øl. og så kunne vi jo ellers bare sidde og nyde den fabelagtige udsigt. Efter ca. 1,5 time tog vi turen ned igen. Næsten nede stoppede vi lige pludselig og hang stille i et par minutter, hvilket ungerne ikke var helt trygge ved - forældrene lod selvfølgelig som ingenting Blinker. Ned kom vi da igen og resten af eftermiddagen stod på ren afslapning med læsning. Victor og Alexander hyggede sig på legepladsen med vores schweiziske naboers børn. Det blev mere og mere overskyet, og vi havde faktisk besluttet os for at spise på gulvet inde i campletten i stedet for at skulle til at samle bord, og det viste sig at være en god idé, for da aftensmaden var klar, begyndte det at regne. Det varede ikke længe før de første tordenbrag lød, og det begyndte at blæse op. Alle blev sat til at holde fast i teltet, da vi ikke havde fået det pløkket helt fast. Og vi fik vand Trist. Alt det som ikke måtte blive vådt, blev fjernet fra gulvet og smidt ind i kabinerne. På ganske få minutter fik vi temmelig meget kaos. Vattæppet vi sad på blev vådt, så stolene måtte klappes ud. Ungerne og Jens gik igang med en omgang gæt og grimasser, mens jeg pakkede i kaoset. Alt som skulle i tagboksen, skulle pakkes ned her til aften. Kl. 22.00 blev der sagt godnat og vi voksne kravlede ind i hver vores kabine til ungerne for at sove, da det ellers ville blive noget af en klam og kold fornøjelse at sove på luftmadras med det våde gulv, vi havde fået os.

Jens & Alexander på toppen - fabelagtig udsigt!
Jens foran bygningen med toiletter og badeforhold. Her lå lejlighederne også.
Den lille legeplads.
Bygningen med reception og restaurant.
Vi hygger med aftensmaden - kort efter brød uvejret løs.

Lørdag 28/7

Vækkeuret ringede kl. 4.50 da Jens havde løbstart kl. 7.00 og skulle med toget ind til Davos kl. 5.50. Han fik sin morgenkaffe mv. og luskede af kl. 5.40. Jeg stod op og gik i bad og det var i hvert fald ikke noget problem at komme til på dette tidspunkt af døgnet. Ungerne blev vækket kl. 6.30, vi fik morgenmad og så blev campletten pakket, så den var lige til at klappe sammen, når Jens var tilbage fra sin løbetur. Kl. 8.32 tog vi toget til den lille by Filisur, som var den by, hvor Jens løb i mål. Der var rigtig mange med toget - især svenskere, som der var en ordentlig flok af. Vi landede i Filisur kl. 9 og gik efter lyden  til målområdet. Vi fandt en fin ståplads lige ved mål, hvor dem som "kun" skulle løbe 30 km endelig kunne slappe af, mens andre stadig havde 48 km "at se frem til". Vi stod klar ca kl. 9.20 og forventede at se vores egen løbe-helt komme i mål omkring kl. 10. Vi fik heppet på en masse løbere - heriblandt også andre danskere som pænt vinkede, når de så vores danske flag. Lidt over kl. 10 kom Jens så endelig i mål. Træt efter en fantastisk flot tur, men som alligevel havde haft nogle stigninger, som trak tænder ud, men vi er jo i Schweiz - bjergenes land, og så kan "bjergene" i Silkeborg godt pakke sammen, da Jens før sommerferien havde deltaget i bjergløb her på 27 km. Jens fik sin medalje, fik noget at drikke og kom ned at sidde, mens der blev guffet banan. Han var dog ikke mere træt end at han syntes, vi skulle nå det næste tog kl. 10.38 mod Davos-Glaris, så det var op på benene igen, og så hele familien afsted.

Vi nåede toget og på vejen hjem, kunne vi se, hvordan himlen blev sortere, så planen blev, at det skulle være let løb fra togstationen ned til campingpladsen, så vi kunne nå at klappe campletten sammen i tørvejr, for vi var ikke i tvivl om, at der ville komme vand Vild. Med fælles hjælp fra os alle 6, lykkedes det og mens Jens fik sat cykler på campletten og fik et hurtigt bad, var ungerne og jeg i restauranten for at checke ud og få en is. Kl. 12.00 var det farvel til Camping Rinerlodge for denne gang, og kursen gik nu mod Annecy i Frankrig.

Vi venter på at farmand skal komme i mål :o)
Startområdet tidlig lørdag morgen
Så er der afgang
Smukke omgivelser at løbe i.
Smalle løbestier, op og ned i bjergene :o)
Løbeturen gik også over "Wiesener Viadukt", hvor togene kører lige ved siden af løbestien/fodgængerstien.
Én af de mange søer vi kom forbi på vores køretur igennem Schweiz.

Vi havde lidt kørsel i bjergene, inden vi nåede ud til en større motortrafikvej, som skulle lede os i den rigtige retning. På motortrafikvejen røg vi så i kø, da 2 spor skulle samles i ét pga tunnelkørsel. Der røg så lige en halv time af vores sparsomme tid Trist. Vi valgte at lade Sally bestemme ruten, og det var en flot, flot tur, selv om den bragte os over et par bjergpas, hvilket fik Hr. Chauffør til at brumme lidt. Turen gik via Chur, herfra mod Zürich, hvor vi ca. 40 km sydfor drejede fra mod Luzern. Herefter via Interlaken-Thun-Bern-Yverdon-Lausaunne og Geneve. Ja vi kom igennem en meget stor del af Schweiz Smiler. Lige før vi drejede fra mod Luzern, havde vi et kort stop ved en motorvejsrast med en McDonalds, hvor vi var inde og hente mad til at tage med i bilen + få tisset af. Meget skiftende vejr undervejs, men selv i lille Danmark kan vejret jo være forskelligt fra Skagen i Nord til hjembyen Vojens i Sønderjylland.

Vi landede på Camping Europa (http://www.camping-europa.com/) lidt over kl. 20.00 og var så heldige at receptionen stadig var åben. Vi havde givet besked om sen ankomst og de havde lovet os, at nogen i restauranten ville hjælpe os med indcheck, da de normalt lukkede kl. 19.30 i receptionen, men det slap vi så for. Vi fik en rigtig venlig modtagelse, og de var supergode til engelsk. Vi fik hurtigt checket ind og den gamle campingfatter kravlede på sin cykel og viste vej til vores plads. Dejlig stor plads, hvor vi virkelig havde plads til alt vores habengut inkl. pigernes telt, som dog ikke blev slået op før næste dag. Vi skulle være hurtige, da Jens havde forespurgt på et ledigt bord i restauranten og fået at vide, at vi skulle komme senest kl. 21.00, hvis vi gerne ville spise. Campletten kom hurtigt på plads, men blev pløkket godt fast med det samme, da vi fra tidligere vejrudsigter havde set, at det kunne give regn. Kl. 20.55 sad vi på restauranten, hvor ungerne bestilte pizza og vi voksne bestilte kyllingesalat. Igen utroligt hjælpsomt og venligt personale, som alle kunne snakke engelsk. Vores førstehåndsindtryk af pladsen var i hvert god Smiler stort. Maden var rigtig fin - dog lige rigeligt med ost på pizzaerne og vi kom af med den nette sum af 94 euro, så også lidt i den dyre ende. Kl. 22.30 var det retur til campletten, hvor vi blev puttet som aftenen i forvejen - dvs 1 voksen ind til hver af ungerne, da luftmadrassen stadig var våd.

Indkørslen til Camping Europa med receptionen til højre.

Søndag 29/7

Den lille bager med det gode morgenbrød. Længere til højre ser man indgangen til paldsens restaurant.

Nattens søvn blev afbrudt af et ordentligt regnvejr ved 2-tiden. Jens var oppe for at checke om der kom vand ind, men denne gang slap vi for et vådt gulv. Vi havde kun pressening ude som gulv, da tæppet stadig var sjaskvådt fra Schweiz og lå udenfor, så nu blev det lige "vasket" en gang til. Ungerne sov heldigvis fra regnens trommen på vores teltdug. Jeg vågnede kl. 8.20, var et smut på toilet og fik sat vand over til kaffe, som Jens vågnede til. Regnen var holdt op, så vi kunne sidde ude og nyde morgenkaffen i stilhed, inden ungerne stod op. Solen var fremme, men der hang også tunge skyer over bjergene. Victor og jeg gik op for at hente morgenbrød, hvilket der var rigeligt af hos den lille bager. Det var aldrig nødvendigt at bestille brød dagen i forvejen. Brød var også det eneste man kunne købe på pladsen. Der lå ikke noget mindre supermarked el lign. men kun denne lille bagerbiks. Uhmm - croissanterne smager altså nu bare bedre i Frankrig Smiler. Vi fik efterfølgende ryddet lidt op i campletten og vores gulvtæppe blev hængt til tørre. Kl. 11.30 kørte vi ned til den lokale Super U for at få provianteret. Samme idé havde resten af byens befolkning og turister åbenbart også fået for hold da op, hvor var der mange mennesker! Men handlet fik og som sædvanlig var der et kæmpe udvalg i dette franske supermarked.

Tilbage på pladsen fik vi lidt frokost, og så gjorde vi klar til at komme til poolen, selv om det var lidt overskyet. Varmt var det heldigvis. Der var masser af plads og vi kunne nemt få 6 liggestole. Kanon poolområde med vandrutschebaner, boblebad, legeområde for børn mellem 4-8 år og også for helt små børn. Poolområdet faldt i hvert fald i vores ungers smag - selv Alexander som jo ikke er den største vandhund, hyggede sig rigtig meget Cool. Solen kom også frem, og der kom flere og flere gæster til poolen. Vi tilbragte nogle timer ved poolen og gik så retur til campletten til lidt apero. Vi fik slået pigernes telt op, så vi langt om længe kunne få lidt bedre soveplads. Derefter stod den på aftensmad som var grillspyd, pølser, tomatsalat til de voksne og agurke-og gulerodsstave til ungerne + flute. Skønt at sidde ude og spise og nyde bjergene i baggrunden. Ungerne blev puttet kl. 22.30, og vi voksne kunne nyde lidt rødvin, inden vi også kravlede i seng.

Så skal der spises ;o)

Mandag 30/7

Skønt poolområde

Vågnede kl. 6.45 efter en fantastisk nattesøvn. Vi voksne stod op og nød en kop kaffe inden Jens luntede ud på en morgenløbetur. Jeg nød stilheden og fik læst imens samt købt morgenbrød. Da Jens kom retur, fik vi pigerne "sparket" ud af teltet, og så var det alle 3 tøsers tur til et 3 km løb. Retur på campingpladsen fik vi morgenmad, og så gjorde vi stille og roligt klar til at komme ned til poolen. Poolområdet med "badeland" åbnede først kl. 11. Ved siden af dette område lå en almindelig mindre pool, som dog åbnede kl. 9.30 - denne var der ikke opsyn med af en livredder modsat "badelandet". Vi var klar lidt i kl. 11 og det var der også mange andre der var, så der var kø for at komme ind. Vi fik os samme plads, som dagen i forvejen, så det var rigtig fint. Der blev badet og hygget et par timer. Derefter satte vi os ned i restauranten, som ligger lige ved siden af de 2 poolområder for at nyde en kold øl, is og sodavand. Jeg fik samtidig endelig sat en vask over, da en af vaskemaskinerne var blevet ledig. Én vask kostede 5,5 euro inkl. sæbe, da maskinen brugte sit eget. Der var 2 vaskemaskiner og 1 tørretumbler til rådighed. Efter en times tid med hygge i skygge på resaturantens terrasse gik vi retur til vores pladser ved poolen. Pigerne var dog gået tilbage noget før drengene og os voksne.

Ca. kl. 15.30 brød vi op og gik retur til vores plads til hygge med lidt chips, frugt og sodavand på vores vattæppe under træernes skygge lige ved siden af vores plads. Vi havde eftermiddags- og aftensol på vores plads, så vi kunne godt have brugt den pavillion, vi havde købt, men som pga pladsmangel desværre måtte blive hjemme. Så var det heldigt, at vi havde en stor græsplæne lige ved siden af med masser af træer, som gav dejlig skygge Smiler stort.

Victor og Alexander hygger i legeområdet. I baggrunden ses boblebads-området.
Smuk smuk udsigt til søen og bjergene på vores cykeltur.

Da chips mv. var spist, besluttede vi os for en cykeltur. Der går en cykelsti lige ved siden af campingpladsen, som man kan følge helt til Annecy i nord og til langt ned sydpå langs søen. Der er adgang til cykelstien direkte fra campingpladsens område via en låge, som campingpladsens gæster får udleveret en kode til, så alle og enhver ikke kan rende ind og ud på campingpladsens område. Vi cyklede mod syd og cyklede nok ca. 10 km, før vi besluttede os for at vende om. Fantastisk tur langs med søen, som havde det flotteste tyrkisblå vand. Vi cyklede også igennem en tunnel, som tidligere havde været brugt til tog, men som nu kun var til cykler. Cykelstien var meget brugt og det vrimlede med andre cyklister og folk på inliners. På hjemturen punkterede Victor uheldigvis, så ham og Jens måtte trække de sidste 4 km hjem. Uhh han var ked af det til at starte med og kæmpede meget for ikke at vise det, men han fik et stort kram af os alle og så tog han gåturen sammen med farmand i stiv arm. Vi andre 4 cyklede hjem og forespurgte i receptionen efter en cykelbutik, hvor vi kunne få lappet cykel/evt. købe en ny slange og fik anbefalet en ikke så langt fra campingpladsen. Da Jens og Victor kom retur, fik Victor en sodavand som belønning for den lange gåtur og Jens fik pillet slangen ud af dækket og cyklede hen til cykelsmeden. I receptionen havde "advaret" os med at stedet så lidt mærkeligt ud, men at cykelsmeden var rigtig dygtig og flink. Jens kom tilbage fra sin tur med uforettet sag, da manden ikke havde været tilstede og Jens forstod ikke rigtig, hvad der stod på skiltene med fransk tekst. Han kunne dog bekræfte at stedet så "mærkeligt" ud - det lignede nærmest en skrotplads. Jens spurgte i stedet vores danske naboer, om de havde noget lappegrej, og det havde de heldigvis og så blev Victors cykel hurtigt lappet.

Resten af eftermiddagen gik med læsning og Victor deltog i mini-club, som havde aktiviteter på plænen bag vores plads. Aftensmaden bestod af pasta med pesto, tomatsalat og bøffer på grillen. Vi spiste sent - ca. ved 20-tiden, så vi var rigtig kommet i "fransk-mode" Smiler stort. Natascha og Michelle fandt 2 andre danske piger at være sammen med, så dem så vi ikke resten af aftenene. Alexander og Victor hyggede sig på legepladsen og med deres Nintendo'er. Hen på aftenen kom vores danske naboer (som vi havde lånt lappegrej af) over til en øl, og vi sad og hyggesludrede indtil midnat. Security-vagten cyklede forbi os en enkelt gang, mens vi sad ude og snakkede. Der skulle være ro på pladsen kl. 23 og det sørgede de for at håndhæve. Vagten sagde dog ikke noget men hilste pænt på, så vi fik lov at snakke videre, men vores 2 hollandske genboer sad også ude og snakkede, så vi forstyrrede da i hvert fald ikke hinandens nattesøvn så længe. Aftenerne ved Annecy-søen var kølige, når det begyndte at blive mørkt, men det gjorde også at man sov helt fantastisk. Ved midnat var det godnat i Roed-lejren.

Vi kom forbi dette gamle tog på vores cykeltur.
På vej ind i tunnellen som før havde været brugt til tog.
Et kig ned af vejen fra vores plads med de smukke bjerge i baggrunden.
Vores plads på Camping Europa. Dejlig stor :o). Bag ved bilen var et stort område som var friplads til mini-club aktiviteter om eftermiddagen og hvor vi ofte sad og hyggede i træernes skygge.

Tirsdag 31/7

Så er cyklerne parkeret og vi er klar til at få set Annecy.

Idag var det Duffy's fødselsdag, så vi sendte vovsen en lille hilsen på sms til vores gode venner, som passede hende. Jens stod op kl. 7.30 og gjorde sig klar til en cykeltur mens jeg satte mig ud og nød morgenstilheden med en kop kaffe og en bog. Jeg nåede også at komme i bad og hente morgenbrød inden ungerne vågnede og Jens kom retur. Vi ville en tur ind til Annecy idag, så da Jens havde været i bad og vi havde fået morgenmad, blev tasken pakket, cyklerne gjort klar og så cyklede vi de 9 km ind til Annecy. Der var cykelsti hele vejen ind til byen, så det var helt kanon og det var en skøn tur. Da vi kom til Annecy, parkerede vi cyklerne nede ved vandet, hvor man kunne komme på sejltur rundt på søen med diverse turistbåde. Vi gik de sidste par 100 meter op til byen og landede lige i den gamle bydel. Super hyggeligt og rigtig flot med smalle gader, gamle huse og kanaler, men man kalder jo også stedet for lille Venedig.

Der var marked i byen, hvor man kunne købe alle former for oste, pølser, krydderier mv. så der duftede jo fantastisk, selv om Victor nu syntes, der lugtede lige lovlig meget af ost. Natascha fandt en flot halskæde til veninden Julie med et vedhæng i glas og fik en magen til, til sig selv. Man kunne købe 2 stk for 10 euro, så det var jo en ok pris. Vi købte også en til bedstemor og mormor derhjemme. Vi fandt et sted at købe sandwich og sodavand og fandt et skyggefuldt hjørne på en af sidegaderne, hvor vi kunne sidde og spise. Derefter var det videre rundt i byen. Der var bare så mange små hyggelige butikker, og der blev bl.a. købt nye solbriller til Alexander og Victor, postkort og den obligatoriske magnet til køleskabet. Ja pengene kan hurtigt få ben at gå på, når man er sådan et sted {#smileys123.tonqueout}. Byen havde de mest lækre isbutikker - meget indbydende - så vi købte selvfølgelig is og satte os over i parken ved vandet, hvor vores cykler var parkeret, dog bare på modsatte side af kanalen. Vi nød vores lækre is under træerne - ungerne havde alle fået en kugle smølfeis, som selvfølgelig var meget skrigende blå, men smagte skønt. Pigerne rendte lidt længere hen i parken, da der stod 3 kunstige køer opstillet - 1 grøn, 1 lyserød og 1 gul - sammen med facaden af en alpehytte og en masse blomster, så man rigtig kunne tage et "alpefoto", og det skulle pigerne selvfølgelig tage billeder af. Derefer var det retur til cyklerne og de 9 km tilbage igen. Da vi nåede til vores by St. Jorioz cyklede Jens og pigerne hen for at handle til aftensmaden, mens jeg og drengene cyklede hjem til campingpladsen. Hjemme på pladsen gjorde vi klar til at gå til poolen, da vi trængte til at blive kølet af efter den varme cykeltur. Der var rigtig mange ved poolen, men vi var heldige at få gaflet os 3 plasticstole og en solseng, og så var det bare med at komme under vand. Det varede heller ikke længe før Jens og pigerne kom retur. Vi hyggede et par timer ved poolen og gik derefter hjem til campletten og smed os på vattæppet i træernes skygge med lidt apero. Victor deltog igen i mini-club, som havde aktiviteter på plænen lige ved siden af vores plads. Natascha og Michelle hjalp med at oversætte, så han var med på, hvad de forskellige lege gik ud på. Så fik de også øvet deres engelsk Cool. Jeg og pigerne gik op til receptionen for at købe en times internet, som kostede 2 euro. Ville egentlig have købt til en hel dag, som kostede 5 euro, men fik at vide, at man ikke kunne koble fra og til, så vi nøjedes med 1 time i første omgang. Vi kunne logge på kl. 21 og iflg. receptionisten, blev vi nok nødt til at tage pc'en med op til receptions-området, da hun ikke mente, vi ville have dækning på vores plads.

Aftensmaden bestod af bacon og kartofler i tern på wokken med salat og flute til. Pigerne klarede opvasken igen igen og gik så op til fodboldbanen. De havde mødt et hollandsk tvillingepar på deres egen alder, som de hyggede sig meget med og igen fik de øvet en masse engelsk. Vi aftalte at mødes kl. 21 uden for receptionen, hvor der var et bord vi kunne sidde ved. Det var Natascha og Michelle, som rigtig gerne ville på fb, men jeg nåede kun lige at checke mails og sende en enkelt mail, da strømmen røg. En gammel pc vi havde med og den kan ikke altid klare sig særlig godt uden strømforsyning. Pigerne ville ikke med ned til campletten igen, men løb hen til deres hollandske veninder. Jeg fik dog strøm på pc'en igen og det viste sig, at internetforbindelsen fra vores plads var ganske fin. Jens var kort med Victor til minidisco, men de kom hurtigt retur igen. Drengene og Jens spillede en omgang fisk mens jeg brugte internettiden. Vi voksne nød et glas rødvin inden sengetid. Drengene blev puttet kl. 22.30 og vi voksne gik op for at børste tænder. Vi kunne se at pigerne hyggede sig, så vi lod dem blive. Jens kravlede i seng og jeg satte mig inde i teltet med min bog. Kl. 23 kom tøserne retur, da securityvagten havde været forbi og "lukket" fodboldbanen, hvor alle ungerne holdt til. Så kunne vi alle komme i seng efter en dejlig dag.

Det "obligatoriske" billede fra Annecy :o)
Vi spiser de indkøbte sandwich på et skyggefuldt sted.
Smukke Annecy!
Natascha og Michelle på de opstillede køer
Vi kunne slet ikke få nok af de skønne omgivelser :o)

Onsdag 1/8

Den skulle stå på slapperdag ved poolen idag, da pigerne havde lavet en aftale om at mødes med de hollandske tvillinger ved poolen kl. 11. Vækkeuret var sat til kl. 7.20 og Jens var hurtig til at få løbetøjet på og komme afsted. Jeg nød en kop kaffe imens og kom i løbetøjet, da Jens kom retur. Min løbetur idag blev uden pigerne, som snorksov i teltet. Derefter var det morgenmad og vi fik sagt pænt farvel til vores danske naboer, som skulle hjem idag. Kl. 11 gik vi til poolen, og pigerne fandt hurtigt deres hollandske og danske venner. Ren afslapningsdag. Ved middagstid gik Jens og pigerne op til campletten og spiste lidt brød til frokost. Efterfølgende var det min og drengenes tur. Natascha og Michelle var dog blevet oppe ved campletten under træernes skygge med de andre danske piger, hvor de sad og spillede kort.

Resten af os slappede af ved poolen og Victor fandt sammen med en anden dansk dreng - Emil - som var på samme alder og lillebror til en af de piger, som Natascha og Michelle hang ud med. Ved 14.30-tiden kom Michelle løbende og fortalte at en kæmpe gren var faldet ned fra det træ vores bil var parkeret under og havde lavet en mega bule i bilen. Jens troede først, at hun lavede fis med ham, da alle vores børn godt ved, hvor pernippen farmand er med bilen. Da så først Natascha kom og viste et billede, hun havde taget med sin mobil, blev vi klar over, at det var sandt nok, og at det ikke var en lille bule. Jens gik op for at checke bilen og tog kameraet med. Den var god nok Chokeret - en kæmpe gren på højde med Victor som er ca. 1,20 m havde lavet en mega bule i førersiden foroven ved kølehjelmen og en bule på selve kølerhjelmen. Nogle hollændere fortalte, at der havde lydt et ordentlig brag, da den ramte bilen. Jens gik i receptionen for at vise billederne, og der havde de allerede hørt om uheldet. Personalet forsikrede ham flere gange om, at de havde en forsikring, som nok skulle dække og de ville gøre nogle papirer klar til os. Sket var sket og "heldigvis" var det "bare" en bil og ikke en person som havde fået grenen i hovedet. Vi blev ved poolen lidt endnu, men satte os ned til restauranten ved 16-tiden og fik en kold øl - den var tiltrængt ovenpå dagens begivenhed. Tilbage ved campletten cykklede jeg og Natascha ned til Super U for at handle til aftensmaden imens Jens ringede til vores eget forsikringsselskab for at være sikker på, hvordan vi skulle forholde os med bilen. Campingfatter var også nede for at checke træet og gav besked om, at det ville blive fældet næste dag.

Aftensmaden var grillpølser med frisk pasta og salat. Victor fik leget med Emil og pigerne med hollænderne. Alexander fik lov til at spille på pc, da vi havde købt en dags internetadgang. Det var en lummer aften ift de tidligere aftener, som havde været kølige. Det begyndte også at lyne og tordne, men det gav nu ikke meget regn. Kl. 23 blev der slukket og sagt godnat i Roed-lejren.

Bulen i vores bil :o(
Alexander med grenen som faldt ned i vores bil.

Torsdag 2/8

Vækkeuret var sat til kl. 7.20, men vi havde lidt sværere ved at stå op idag. Jens droppede sin løbetur, og vi fik en kop kaffe i morgenstilheden. Han kørte derfter en tur i bilen for at være sikker på, at den stadig kunne køre, da forsikringsselskabet ellers skulle have besked, så vi kunne få en lånebil til hjemturen. Natascha vågnede kort efter og fik lov til at gå på nettet. Vi havde en meget rolig morgen og fik morgenmad ved 10-tiden. Køreturen i bilen gik fint og Jens ringede igen til forsikringsselskabet og fik lavet en skadesanmeldelse via deres hjemmeside. Emil kom over og fik leget lidt med Victor. Kl. 11 fik vi sagt pænt farvel til Emils familie, da de skulle hjem til DK, og vi havde gjort klar til strandtur. Taskerne var pakket og så var det op på cyklen og afsted til stranden ca 700 m fra campingpladsen.

Stranden var en betalingsstrand, som kostede 2,10 euro for voksne fra 18 år, 1 euro for unge mellem 10-17 år og gratis for børn derunder. Rigtig dejligt sted som ikke var overfyldt. Vi fandt en plads med både sol og skygge og så kunne man jo ikke andet end bare sidde og nyde den fabelagtige udsigt ud over søen med bjergene i baggrunden. Der var opstillet et udspringstårn i søen med mulighed for at springe fra 1,3 og 5 m, som Victor, pigerne og Jens selvfølgelig skulle prøve. Der var masser af plæneområde og sandstrand langs med vandet. Der var en mindre restaurant, som solgte is, fritter, drikkevarer mv. og der var også en legeplads. Fine toiletforhold, hvor der sørme var toiletpapir. Dagen gik med badning, vi fik skrevet postkort, spillet kort og nød solen. Stranden var rigtig fin, og man skulle ikke mere end ca 10 skridt ud i vandet før der var den fineste sandbund. Søen havde også noget dejligt badevand.

Stranden ved Annecy-søen
Restauranten på stranden.
Skøn, skøn strand med nogle fantastiske omgivelser.

Ved 16-tiden cyklede vi hjemad igen. Michelle og jeg var lige et smut forbi Super U på hjemturen for at købe mere solcreme,som vi var løbet tør for. Da vi kom retur sad Jens og fik en øl hos vores engelske genboer, som boede skråt over for os, så jeg blev selvfølgelig også inviteret hen til en øl. Natascha og Michelle gik i bad, da vi ville spise aftensmad på campingpladsens restaurant og mens vi sad hos englænderne kom en af pigerne fra receptionen og bad os komme op, da vi skulle udfylde noget på de papirer, som skulle sendes til deres forsikringsselskab. Vi fik udfyldt det der skulle udfyldes og campingfatter spurgte, om han måtte prøve at rette bulen lidt ud, da han havde gjort sådan noget før og havde værktøjet til det. Jens fik hentet bilen og fulgte m. campingfatter, som havde et lille værksted på campingpladsen. Det lykkedes at få den værste bule rettet lidt ud og en gang gaffatape ovenpå, så skulle det nok kunne klare turen hjem. Resten af fam. Roed kom også i bad og så var det afgang til restauranten, hvor far havde bestilt bord til kl. 19.15. De kunne først ikke finde vores reservation og det viste sig, at de havde skrevet den på til imorgen, men der var heldigvis flere pladser Cool. Vi fik en rigtig lækker middag alle sammen og gik først retur til campletten kl. 22.30. Rigtig dejlig lun aften. Da vi kom retur fik hurtigt flyttet pigernes telt over på modsatte side af campletten, hvilket campingfatter havde bedt os om at gøre, da han var blevet nervøs for nedfaldende grene fra træet som det stod under. Træet som bilen havde stået under var blevet beskåret, mens vi havde været ved stranden. Inden vi gik til ro fik vi set Alexanders Lego Star Wars film, hvilket vi efterhånden havde lovet de sidste par aftener. Den varede kun 20 min. og herefter var det godnat til Roed-lejren.

Den almindelige pool på campingpladsen, hvor der ikke var opsyn af en livredder.
Legepladsen på Camping Europa, som ikke var særlig stor. Bagved lå fodboldbanen. Til højre ses servicebygningen med toilet-og badeforhold.
Servicebygningen med bad-og toiletforhold set fra den anden side, hvor man også kunne vaske op. Ældre faciliteter men de var ok med jævnlig rengøring i løbet af dagen.

Fredag 3/8

På vej op i bjergene med kig ned til Annecy-søen

Jeg vågnede lidt over 7 og havde det ikke helt så godt. Det kunne man jo så nok takke den sidste irske kaffe fra aftenens middag for + at væskeindtaget af vand ikke havde været nok i løbet af dagen igår. Ergo bliver man svimmel og får det skidt, så det blev en langsom start på dagen, hvor der blev hældt vand og sodavand ind for at få fyldt depoterne op igen og en lille lur i sengen igen måtte der også til. Jens kunne derfor rigtig nyde morgenstilheden med en kop kaffe. Ved 9-tiden fik han liv i fruen igen, som havde det lidt bedre og der blev spist noget brød og hældt mere vand ind. Ungerne sov rigtig længe og dagens plan var, at vi skulle en tur op i bjergene og prøve en bobslæde-bane. Da vi fandt brochuren frem igen, så vi dog, at de havde åbent fra kl. 10-12 og igen fra kl. 13.30-19, så vi besluttede at vente med at køre derop til efter middag.

Tiden gik med kort spil og computer inden vi lavede noget frokost og kørte afsted ved 13-tiden. Vi kørte lidt på fornemmelsen, da vi ikke kunne finde en adresse at taste ind i GPS'en, og kortet i brochuren, som viste hvordan man kom dertil, var ikke særlig uddybende. Vi kørte efter byerne som stod på kortet og sikke en bjergkørsel vi kom ud på. Smuk, smuk udsigt hvor vi et par gange kunne se ned over Annecy-søen. Vi kom temmelig højt op og landede ved en bjerg-restaurant, hvor vi først troede at slædebanen lå, men vi kunne ikke rigtig finde den. Vi fandt ud af, at vejen førte længere op, så det var ind i bilen igen og efter 5 min. kom vi til rette sted. Vi købte 10 ture for 27 euro, da én tur kostede 3,70 euro. Vi kunne sidde 2 personer på hver slæde, så det gav jo 3 ture. Det var til at komme til for mennesker, så ikke meget kø. Slæderne blev trukket op, og så gik det ellers 850 m nedad med den fart man nu turde. Der var en styrepind på slæden, som kunne bremse med, men Natascha og Michelle glemte alt om at bremse i nogle af de første sving, så det var lige ved at gå galt for dem og Natascha fik et brandsår på det ene knæ, da hun kom for tæt på banens metalflade. Men sjovt var det Smiler stort og vi fik hurtigt prøvet de 2 sidste ture. Vi købte én enkelt tur mere, da ungerne jo så kunne prøve en sidste tur og forældrene måtte jo så sidde over denne gang Vinker. Vejret var skønt men lidt køligere her på bjerget, men det gjorde nu ikke noget. Vi fik en is som afslutning og så var det bjergkørsel hjemad igen. Stedet med bobslædebanen lå ca. 26 km fra campingpladsen. Vi kørte forbi Super U på hjemvejen, da vi skulle ha handlet ind til aftensmad.

Tilbage på pladsen tilbragte vi resten af eftermiddagen under træernes skygge med lidt kortspil, chips og snacks. Jens fik dog løbet en tur inden Vinker. Kl. 18.30 gik pigerne og Victor ned til fodboldbanen, da der skulle være fodboldturnering. Michelle deltog i turneringen og var på et rent pigehold sammen med de hollandske tvillinger og en anden hollandsk pige. De blev nr. 4 ud af 6 hold, og vi fik set 2 af deres kampe. De spillede 6 min pr. kamp eller kortere tid, hvis det ene hold fik scoret 2 mål. Aftensmaden  blev tortellini med kyllingelår- og vinger på grillen. Pigerne hyggede med hollænderne resten af aftenen og resten af fam. Roed slappede af, hvor vi fik lidt højtlæsning af Alexander fra hans jumbobog. Kl. 23 var det godnat i Roed-lejren.

Michelle og Alexander på vej ned med bobslæden.
Og her kommer Natascha og Victor :o)
Eftermiddagshygge under træernes skygge ved vores plads.

Lørdag 4/8

Victor ved indkørslen til Camping Europa set ude fra vejen.

Vækkeuret var sat til kl. 7.30 her på vores sidste feriedag. Jens ville ud og løbe, men droppede det alligevel, så jeg kom ud på en lille tur - igen uden pigerne, da de aftenen i forvejen havde meddelt, at de gerne ville sove længe. Vi fik pakket lidt i løbet af morgenen og kl. 11 stod den på pool, da vi lige skulle nå at nyde lidt sol inden hjemturen. Jens fortrød dog, at han ikke havde løbet, så mens vi andre smed os ved poolen, skulle han lige lunte en tur først. Pigerne fandt igen sammen med de hollandske tvillinger, så dem så vi ikke meget til. Kl. 14 var det farvel og tak til poolen. Vi fik frokost på vattæppet under træernes skygge og fik tømt ud i køleskabet. Derefter stod den på pakning og et bad til alle. Kl. 17.15 var det afgang fra Camping Europa efter en rigtig dejlig uge på en af de bedste campingpladser, vi har været på. Vi kom forholdsvis let igennem Annecy - ca. 25 min - på trods af at der skulle være "Sø-fest" og rigtig mange mennesker var begyndt at finde ind til byen.

Vi krydsede grænsen til Schweiz kl. 18.15 og blev ikke stoppet i tolden, så køreturen fortsatte derudaf. Vi krydsede grænsen til Tyskland kl. 21.10 og lige ved grænsen var der en rast med en Burger King, hvor vi var inde og proviantere, så vi kunne få noget aftensmad og spise i bilen. Traffikken gled fint og vi oplevede kun lidt regnvejr ved grænsen mellem Schweiz og Tyskland. Det var en lang nat men vi skiftedes til at køre og turen forløb uden problemer. Vi landede på matriklen kl. 9.10 søndag d. 5/8, hvor vi kunne nå at sove og få hvilet inden vi skulle tage imod vores "nye" datter. Vores sidste ferieuge skulle nemlig foregå hjemme i Danmark, da vi denne søndag eftermiddag skulle byde velkommen til Candice - en udvekslingsstudent fra New Zealand, som skulle være en del af vores familie indtil sommeren 2013.

Vi havde haft en fantastisk tur til Annecy og kan helt sikkert anbefale dette flotte område til andre. Næste gang vi skal dertil, vil vi dog have mere tid. Schweiz var også et dejligt sted og har givet smag for mere, men et minus er dog at det er temmelig dyrt at leve der.

SLUT Smiler

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Karin Lisberg | Svar 20.01.2014 10.41

Dejlig beretning fra jeres ferie, den har givet os lyst til at besøge Annecy på vejen til Provence i år.

Renate Hovald | Svar 15.03.2013 19.26

En dejlig tur og en dejlig rejseberetning. Det må være herligt med så stor en familie, der lader til at trives og være glade for hinanden.