Frankrig 2017

Afgang fredag 7. juli

I modsætning til andre år blev dette års tur planlagt ca. 2,5 uge før afrejse. Da begge piger skal på efterskole til august, var planen egentlig at dette års sommerferie skulle holdes i Danmark, MEN vi higer "desværre" efter syden og muligheden for at få bare LIDT sol når vi har sommerferie, så der skulle tænkes lidt alternativt, så vi kunne få en så billig ferie som muligt. Vores kære hund kunne afsættes hos svigerforældre, og vi kunne låne bil (7 pers) af en rigtig god ven, så vi slap for at køre i 2 biler i år igen, så de 2 faktorer var der styr på. Ingen overnatning undervejs, så vi ville leje noget i stedet for at tage eget telt med, så vi slap for at have trailer med bagpå. Vi var sådan set lige glade med om vi skulle dreje til højre eller venstre på motorvejen efter Hamburg, så vi kiggede på Vacansoleils hjemmeside og fandt 3 campingpladser som vi syntes så intererssante ud og holdte øje med priserne. Vi havde bestemt os for en afrejsedag, såfremt vi skulle afsted og ca. 2,5 uge før var prisen for et bungalow telt kommet ned i et leje, som vi nærmest ikke kunne sige nej til, så der blev booket 8 dage på campingpladsen Le Couriou (http://www.vacansoleil.dk/camping/frankrig/drome/recoubeau-jansac/camping-couriou-le-2054073/)  i regionen Drôme i Rhône-Alpes i Frankrig. Et område som vi ikke havde været i før og som lå sydligere end Annecy, hvor vi tidligere har været.

Jens og ungerne pakkede torsdag, mens jeg var på arbejde, og Jens gik i seng efter aftensmaden, så han kunne nå at få nogle gode timers søvn inden den lange køretur. Der var afgang kl. 01.30 fra matriklen og de første 400 km forsvandt hurtigt. Det kørte derudaf i den fine Audi Q7 som vi havde lånt - Lidt noget andet end at køre i vores egne Kia'er Vinker. Morgenmadspause ca kl. 7.30 lige nord for Frankfurt. Tæt trafik ved Frankfurt, men bilens indbyggede GPS ledte os hurtigt af A5 og ind på A3 mod Basel. Victor blev lidt køresyg og vi måtte holde en kort pause, så han kunne få lidt frisk luft. Heldigvis ingen opkastning Blinker.

Vi lavede en omrokering i bilen, så Natascha tog en tørn på det bagerste sæde.

Morgenmad nord for Frankfurt
Audi med blå himmel :) - Der er god stemning i bilen

... og turen fortsætter

Vi regnede egentlig med at bilens GPS ville vise vej via grænseovergangen Mulhouse, men det gjorde den så ikke. Vi overså afkørslen mod Mulhouse og endte jo så ved grænseovergangen Basel, Schweiz i stedet for. Så måtte turen jo gå igennem Schweiz, hvor vi måtte betale 40 € for en motorvejsvignette, men så måtte vi jo bare samme vej retur, når vi skulle mod DK igen. Schweiz er jo også bare super smukt. Vi havde en kort tissepause, da vi var forbi Basel, og Michelle overtog tjansen på det bagerste sæde. Frokosten blev indtaget på en motorvejsrestaurant lige før vi ramte motorvejskrydset Lausanne/Geneve og må da nok sige, at de 2 pizzastykker + 4 sandwich så sandelig blev betalt. 432 kr og vi fik ingen drikkevarer Chokeret. Fortrød i hvert fald at vi ikke havde lavet sandwich hjemmefra, men det kneb med pladsen i vores lille køletaske, hvor vi havde andre fornødenheder med. Vi fik tanket samme sted og var klar til sidste etape på ca 300 km.

Af en eller anden årsag ledte GPS'en os igennem Grenoble by, så det tog selvfølgelig noget ekstra tid. Check-in stod i vores booking til at være mellem kl. 16-18 og det kunne vi ikke nå, så vi ringede til Vacansoleil, som kontaktede campingpladsen og det var ingen problem, hvis vi først ankom 30 min-1 time senere end der stod i papirerne. De sidste 50 km blev bjergkørsel! Det havde vi ikke lige regnet med. Ufattelig smukt meeen det kunne Jens godt have undværet lige på dette tidspunkt. Vi landede på campingpladsen kl. 18.30 og fik checket ind ved en Vacansoleil-mand.

Vi fik heldigvis et telt, som lå i skyggen, som vi havde ønsket. Super fint telt med dejligt stort køleskab m lille fryser, så det var helt perferkt. Vi fik købt vand og øl i den lille butik i receptionen. Der var ikke nogen seperat butik, men et lille område i receptionen med de mest nødvendige fornødenheder og her kunne man også købe morgenbrød om morgenen. Så var det afslapning foran teltet med hurtig aftensmad, da kødsaucen var lavet hjemmefra og kun skulle varmes + der skulle koges pasta. Skønt endelig at være fremme efter en lang køretur.

Kl. 22.00 var det godnat i Roed-lejren.

Vores teltplads de næste 8 dage

Lørdag 8.juli

Afslapning ved poolen med en fantastisk udsigt

Alle havde sovet som en sten om natten. Dejligt med faste senge, da vi jo normalt er vant til luftmadrasser, når vi har vores eget telt med. Det var dejlig kølig om natten, så det var med til at give en god nattesøvn.

Jens stod tidligt op og løb en tur og Michelle gav ham følgeskab kl. 8.15. En dejlig stille og rolig morgen - der var ikke meget støj på pladsen - og vi fik selvfølgelig købt de obligatoriske croissants og baguette til morgenmad. Efter morgenmaden kørte Jens og jeg til byen Die, som lå 13 km fra campingpladsen for at handle ind i Lidl og Intermarché. Vi havde undersøgt hjemmefra om der var nogle indkøbsmuligheder, da campingpladsen lå ude i ingenting. Der lå også en lille, lille, lille landsby et par km fra pladsen, hvor der lå en bager + en lille købmand, som vi dog ikke fik besøgt, men én af vores hollandske naboer nævnte, at det også var en mulighed. Vi fik handlet stort ind, så køleskabet blev fyldt op, da vi kom retur.

Ungerne havde imellemtiden indtaget poolen og kl. 12.30 var vi alle samlet ved poolen, hvor vi lå og slappede af i det skønneste vejr. Super fin pool med nogle gode vandrutschebaner. Der var næsten ingen mennesker, så vi havde stort set poolen for os selv indtil v 14-tiden, hvor der kom flere til. Af uvisse årsager blev vandet i rutschebanerne også først tændt kl. 14, så de kunne ikke benyttes om formiddagen. I og med at vandrutschebanerne blev tændt kom der også en livredder og holdt øje med området.

Ca. kl. 15.45 gik vi alle op til teltet igen til lidt apero, og vi slappede af her resten af dagen med læsning og spil. Vi havde desværre glemt at købe grillkul, så vi måtte stege de marinerede skinkefileter på panden, som vi skulle have til aftensmaden sammen med salat og brød. Kulgrill var faktisk forbudt at bruge på pladsen, men de havde nogle stenovns-grill opstillet på pladsen, som var til fri afbenyttelse og her måtte man gerne bruge kul eller træ. Gasgrill var tilladt, men vi havde simpelthen ikke plads i bilen til, at vi kunne tage vores egen lille gasgrill med.

Efter aftensmaden gik vi op til baren/restauranten og fik købt en is. Herefter blev der igen spillet lidt spil inden det blev godnat ved 22.30-tiden.

Drengene nyder den skønne pool
Den udendørs terrasse ved restauranten. Fantastisk udsigt
Is-tid :) - Bygningen med reception og den lille butik i baggrunden

Søndag 9. juli - Tour de France dag

Team Roed-lejren :)

Vækkeur var sat til kl. 06.00, da vi ville ud og opleve 9. etape af Tour de France. Afgang fra teltet kl. 07.10 og målet var en lille landsby - Trouet - ca 190 km fra campingpladsen, hvor den sidste bjergstigning på dagens etape skulle foregå. Vi ankom ca kl. 9.45, hvor der uden for byen Meyrieux-Trouet var marker med henvisning til parkering og da mange franskmænd kørte ind her, valgte vi også at parkere bilen, og vi begyndte at gå op ad bjerget sammen med en masse andre.

Det småregnede lidt. Vi gik ca. 1,5 km op og fandt en super fin skråning, hvor vi kunne sidde i læ og tørvejr under træerne. Dannebrog var medbragt hjemmefra, så det blev hængt op imellem nogle træer og vi fik en rigtig fin lille "lejr" Cool. Netforbindelsen på bjerget var mega dårlig, så ventetiden gik med afslapning og snak. En schweizer havde været mindre heldig med sin parkering ikke langt fra hvor vi sad, og det gav anledning til at mange stoppede op og tog billeder, da bilens bagende hang op i luften Ha ha. Det lykkedes dog schweizerne at få fat i nogle som kunne trække dem op igen.

En schweizer på afveje
Så nåede hjælpen frem

Flere og flere mennesker kom til. Jens og Michelle fandt et sted at købe et par fadøl længere oppe ad bjerget, da det ikke lykkedes Natascha og jeg {#smileys123.tonqueout}, selv om vi syntes vi havde været et godt stykke længere oppe. Masser af politi og Tour-biler kom forbi og ca. en time før cykelrytterne, var der optog med en masse franske firmaer, som kom flyvende i den ene mere farvestrålende , sjove og store udklædte køretøjer. De kørte virkelig stærkt! Der blev kastet en masse souvenirs ud fra bilerne, så vi scorede os en del kasketter, nøgleringe, t-shirts mv. Der var feststemning på bjerget og ikke længe efter kom den første rytter i feltet stærkt fulgt af 2 andre og så gruppen med alle favoritterne, hvor Fuglsang selvfølgelig sad med, så der blev heppet og spillet "Fugle" af Djames Braun i stor stil Smiler stort.  I én af de efterfølgende grupper sad Walgren med og han fik selvfølgelig også nogle heppeord med på vejen. Jens fik øjenkontakt og et smil med på vejen af ham Vinker. Vi blev stående lidt endnu og heppede på nogle flere og begyndte så stille og rolig at pakke sammen og finde vej ned til bilen igen, da vi kunne se at andre gjorde det samme. Vi slap derfor for at sidde i total bilkaos og kom hurtigt ned fra bjerget igen. Turen gik hjemad og lige uden for Grenoble kørte vi af og spiste på McDonalds til stor glæde for ungerne - især Alexander! Dejligt med noget let aftensmad og vi landede på campingpladsen ca. 20.30. Den stod på aflapning resten af aftenen. Alt i alt en rigtig god dag selv om det meste af tiden gik med at vente, men fedt at opleve Touren live. Dét kunne vi godt finde på en anden gang igen.

Et af de mange flotte køretøjer
Feltet med favoritterne hvor Fuglsang sad med lige bag ved Chris Froome i den gule førertrøje

Mandag 10.juli

Smuk og stille morgen

Stod op til en skøn morgen. Efter en dag med kørsel igår, skulle den stå på ren afslapning idag. Jens, Alexander og Michelle fik løbet. Efter morgenmaden stod den på pool, hvor vi tilbragte hele dagen. Endnu engang var vi faktisk de eneste som lå ved den nederste pool om formiddagen, så det var ikke noget med, at man skulle stå i kø for at komme ind og kæmpe om en liggestol og dette oplevede vi alle dage, vi tilbragte ved poolen. Det samme gjorde sig gældende for den øverste pool. Der var en del franskmænd på pladsen - også lokale - og de må have brugt formiddagen på noget andet for de dukkede først op efter frokosttid. Ca. kl. 13 gik vi op til teltet og spiste frokost og derefter retur til poolen igen. Kl. 16 havde vi fået nok af solen og gik op til teltet, hvor vi havde dejlig skygge og fik apero + chips. Ved 17-tiden begyndte det at blæse op samt tordne og lyne, så vi måtte søge indenfor. Aftensmaden blev stegt kyllingefilet blandet sammen med pasta og tomatsovs, som vi måtte spise inde i teltet pga vejret Trist. Senere kom der dog opklaring hvor vi alle sad ude og læste, men det var rimelig vandkoldt. Ved 22.30-tiden var det godnat i Roed-lejren.

Udsigt ned til den nederste pool, som vi benyttede hver gang vi lå ved poolen. I baggrunden kan anes en flad hoppeborg, som blev pustet op hver eftermiddag.
Den øverste pool
Så kom regnen. I forgrunden ses den ene servicebygning, med toiletter, bruserum og håndvaske til opvask og vasketøj.
Natascha og Jens i gang med at lave mad :)

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

Fed hjemmeside

...
20.01 | 10:41

Dejlig beretning fra jeres ferie, den har givet os lyst til at besøge Annecy på vejen til Provence i år.

15.03 | 19:26

En dejlig tur og en dejlig rejseberetning. Det må være herligt med så stor en familie, der lader til at trives og være glade for hinanden.